Tytu³: Tao Te Ching Ksiêga Tao i Te Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³-Anio³ Grudzieñ 06, 2009, 11:15:01 " Rozdzia³ 1: Tao
Tao które mo¿e byæ poznane nie jest Tao[1]. Substancja ¶wiata to tylko nazwa dla Tao. Tao jest wszystkim co istnieje i mo¿e istnieæ; ¦wiat jest tylko oznaczeniem tego, co istnieje i mo¿e istnieæ. Kto¶ do¶wiadcza bez Ja¼ni by odczuæ ¶wiat, I do¶wiadcza z Ja¼ni± by zrozumieæ ¶wiat. Dwa do¶wiadczenia s± jednym w Tao; S± ró¿ne tylko w ¶wiecie. ¯adne do¶wiadczenie nie przenosi Tao Które jest nieskoñczenie wiêksze i bardziej subtelne ni¿ ¶wiat. Rozdzia³ 2: Jako¶ci Kiedy piêkno zosta³o rozpoznane w ¶wiecie Nauczono siê brzydoty; Kiedy dobro zosta³o rozpoznane w ¶wiecie Nauczono siê z³a. Zatem: Rzeczy ¿ywe i martwe s± oderwane od przyrody; Trudne i proste s± oderwane od postêpu; Dalekie i bliskie s± oderwane od miejsca; Silne i s³abe s± oderwane od kontroli; Pie¶ñ i mowa s± oderwane od harmonii; Pó¼niej i wcze¶niej s± oderwane od nastêpstwa. Mêdrzec kontroluje bez w³adzy, I naucza bez s³ów; Pozwala rzeczom powstawaæ i gin±æ, Wychowuje, ale nie przeszkadza, Daje ale nie ¿±da, I jest zadowolony. Rozdzia³ 3: Kontrola Nie chwal±c godnego przeciwdzia³a siê oszustwom Nie szanuj±c rzadkiego przeciwdzia³a siê kradzie¿y Nie wystawiaj±c na pokaz piêknego przeciwdzia³a siê po¿±daniu Zatem mêdrzec kontroluje ludzi poprzez: Opró¿nianie ich serc, Nape³nianie ich brzuchów, Os³abianie ich ambicji, I umacnianie ich cia³. Je¶li ludziom brak wiedzy i po¿±dañ Przebieg³o¶æ nie mo¿e dzia³aæ po¶ród nich; Je¶li nie jest podejmowane ¿adne dzia³anie, Wtedy wszystko ¿yje w pokoju. Rozdzia³ 4: W³a¶ciwo¶ci Tao Tao jest bezdennym naczyniem; U¿ywane przez Ja¼ñ, nie jest nape³nione ¶wiatem; Nie mo¿e byæ ciête, wi±zane, zaciemniane czy uciszane; Jego g³êbie s± ukryte, wszechobecne i wieczne; Ja nie wiem sk±d siê wziê³o; Zaistnia³o przed natur±. Rozdzia³ 5: Natura Natura nie jest uprzejma; Traktuje wszystkie rzeczy bezstronnie. Mêdrzec nie jest uprzejmy, I traktuje wszystkich ludzi bezstronnie. Natura jest jak p³uca Opró¿niaj± siê, lecz zaspokajaj± wszystkie potrzeby, Im bardziej siê porusza, tym bardziej siê poddaje; Mêdrzec czerpie w ten sam sposób z Tao Które nie mo¿e siê wyczerpaæ. Rozdzia³ 6: Serce Jak koryto rzeki, serce nigdy nie jest pe³ne Jest jak niewys³owiona kobieta Której wej¶cie jest ¼ród³em ¶wiata; Tao jest zawsze obecne w tych granicach: Czerp z tego i to nigdy nie zawiedzie. Rozdzia³ 7: Ja¼ñ Natura jest wieczna, poniewa¿ nie ma Ja¼ni. Zatem Mêdrzec: S³u¿y swojej ja¼ni ostatni, a okazuje siê, ¿e zosta³a obdarowana jako pierwsza; Widzi swoje cia³o jako poddane przypadkowo¶ci, a okazuje siê, ¿e ono trwa. Poniewa¿ nie s³u¿y swojej Ja¼ni, jest zadowolony. Rozdzia³ 8: Za¿y³o¶æ Najlepszy cz³owiek jest jak woda, Która zasila wszystkie rzeczy, i nie walczy z nimi, Która p³ynie w miejsca, którymi inni pogardzaj±, Jest bliska Tao. Zatem mêdrzec: Gdy mieszka, trzyma siê blisko ziemi Gdy rz±dzi, trzyma siê porz±dku Gdy mówi, trzyma siê prawdy Gdy rozdaje, trzyma siê blisko ludzi Gdy dzia³a, trzyma siê okazji Gdy zajmuje siê rzemios³em, trzyma siê kompetencji Gdy czuje, trzyma siê serca Nie walczy, i dlatego jest bez winy. Rozdzia³ 9: Pycha Rozci±gnij ³uk do jego granic i prêdko siê z³amie; Ostrz miecz by by³ jak najostrzejszy a prêdko siê stêpi; Zgromad¼ najwiêkszy skarb a prêdko zostanie rozkradziony; ¯±daj uznania i honorów a prêdko upadniesz; Wycofuj siê, gdy osi±gniesz cel - oto droga natury. Rozdzia³ 10: Mi³o¶æ Obejmuj±c Tao zostaniesz objêty. Giêtki, ³agodnie oddychaj±c, narodzisz siê na nowo. Oczyszczaj±c swoje widzenie, staniesz siê czysty. Wychowuj±c kochanego, staniesz siê bezstronny. Otwieraj±c swoje serce, zyskasz akceptacjê. Akceptuj±c ¶wiat, obejmujesz Tao. Nosiæ i wychowywaæ, Stwarzaæ, lecz nie posiadaæ, Dawaæ i nie ¿±daæ, Kontrolowaæ i nie rz±dziæ, To jest mi³o¶æ." Wiêcej znajdziesz tutaj: http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/ex_oriente_lux/tao_te_ching1.htm |