Tytu³: Historia Lubi siê Powtarzaæ!? Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³-Anio³ Kwiecieñ 03, 2010, 20:03:03 Coraz czê¶ciej zacz±³em siê spotykaæ z tak± nazw± :¦wiête Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego co nieodparcie mi siê kojarzy z obecn± Uni± E.
Cytuj ¦wiête Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego pierwsza wzmianka 1254, do 1512 ¦wiête Cesarstwo Rzymskie, niem. Heiliges Römisches Reich , (³ac.) Sacrum Romanum Imperium , nazwa odwo³uj±ca siê do idei jak i tworu politycznego ¶redniowiecznej i wczesnonowo¿ytnej Europy. Wiêcej tutajPos³ugiwano siê t± nazw± w odniesieniu do terytorium podlegaj±cego monarchom u¿ywaj±cym tytu³u "cesarza rzymskiego" i mia³a ona oznaczaæ instytucjonaln± oraz ideow± ci±g³o¶æ pomiêdzy uniwersalnym i chrze¶cijañskim cesarstwem rzymskim epoki pó¼nego antyku a godno¶ci± cesarsk± przyjêt± najpierw przez Karolingów, królów Franków, a potem ich nastêpców w Niemczech, Ludolfingów i kolejnych królów niemieckich. W 1157 r. pojawi³a siê w pi¶miennictwie niemieckim formu³a "¦wiête Cesarstwo", natomiast fraza "¦wiête Cesarstwo Rzymskie" jeszcze pó¼niej, w 1254 roku. Król niemiecki mia³ byæ jednocze¶nie królem Italii (jako nastêpca Ostrogotów i Longobardów) i uniwersalnym cesarzem rzymskim dla ³aciñskiego Zachodu, rówie¶nikiem i odpowiednikiem bizantyjskiego cesarza dla greckiego Wschodu. Dopiero w 1441 r. pojawi³a siê potoczna nazwa (nigdy urzêdowa) "¦wiête Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego", która, inspirowana niemieckimi ambicjami narodowymi i z³upieniem Rzymu 86 lat pó¼niej, mia³a wyra¿aæ immanentn± przynale¿no¶æ godno¶ci cesarskiej do monarchów wybieranych przez kraje niemieckie zgodnie z ich prawami. Nazwa ta przetrwa³a tak¿e w historiografii jako popularne okre¶lenie Rzeszy Niemieckiej pó¼nego ¶redniowiecza i okresu XVI-XVIII wieku, jednak¿e w aktach prawnych Cesarstwa pojawi³a siê tylko raz i, co nale¿y podkre¶liæ, nigdy nie funkcjonowa³a jako urzêdowa nazwa jakiegokolwiek pañstwa. Usankcjonowana prawnie[1] nazwa organizacji zosta³a w 1512 jako Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation , Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ istniej±ca do 1806 unia chrze¶cijañskich terytoriów Europy Centralnej. http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%99te_Cesarstwo_Rzymskie_Narodu_Niemieckiego Historia lubi siê powtarzaæ (vide ostatnie info z Niemiec) Zwróæcie uwagê jak d³ugo rz±dzili ówczesn± Europ± Cytuj Nale¿y pamiêtaæ, ¿e ci±g³o¶æ instytucjonalna cesarstwa rzymskiego formalnie nigdy nie zosta³a przerwana. W 476 r. n.e. król ostrogocki Odoaker uzna³ siê symbolicznie wasalem Zenona, cesarza wschodniego. Po upadku pañstwa ostrogockiego zawsze który¶ z italskich mo¿nych przyjmowa³ tytu³ cesarski, choæ oczywi¶cie nie by³ w stanie wymusiæ uznania swojego autorytetu przez ówczesnych w³adców. Przyjêcie godno¶ci cesarza rzymskiego najpierw przez Karola Wielkiego w 800 roku, a potem Ottona I w 962 nale¿y traktowaæ jako odnowienie realne Cesarstwa Rzymskiego, jednak¿e na p³aszczy¼nie ideologiczno-formalnej by³o to jedynie przekazanie owej godno¶ci, nigdy nie zarzuconej, w nowe rêce. Wspó³czesna historiografia uznaje datê 962 roku jako pocz±tek istnienia ¦wiêtego Cesarstwa Rzymskiego z uwagi na to, ¿e od tego momentu tytu³ cesarzy rzymskich dla ¶wiata zachodniego zosta³ na trwa³e zwi±zany z tronem niemieckim. Tytu³: Odp: Historia Lubi siê Powtarzaæ!? Wiadomo¶æ wys³ana przez: Raistlin Kwiecieñ 04, 2010, 13:46:11 Z tego co pamiêtam z lekcji Historii to po Niemcach do kontynuowania Cesarstwa Rzymskiego zabra³a siê tak¿e Rosja, a ¿e u nich jak co¶ raz postanowili tak siê tego trzymaj±, tote¿ w±tpiê, ¿eby jej te aspiracje wyparowa³y. Tak wiêc je¶li co¶ to mamy dwa pañstwa które ewentualnie aspirowaæ do tytu³u Cesarstwa.
Z tego co te¿ pamiêtam to historycznie Rosja nie wyrzek³a siê aspiracji do po³±czenia wszystkich ziem nale¿±cych do Rusi dlatego tak zawziêcie chcê odzyskaæ kontrole nad wszystkimi Pañstwami ZSRR. Tak wiêc ewentualne Cesarstwo mog³o by obj±æ tak¿e Polskê. UE mog³a by tak¿e byæ takim cesarstwem, ale nies±dzeñ, ¿eby kiedykolwiek dosz³o by do takiej sytuacji, ¿e Niemcy zdominowa³y by wszystkie inne pañstwa z Wielk± Brytani± i Francj± na czele. Tak wiêc, je¶li ju¿ wyszukiwaæ gdzie¶ Cesarstwa Rzymskiego to w Rosji. Jest ona jednym krajem-Mocarstwem, a nie jakim¶ dziwnym zwi±zkiem kilkudziesiêciu krajów z których ka¿dy dba o w³asne interesy. Na razie UE trzyma siê nie¼le ale jak d³ugo? A Rosja bêdzie trwaæ A i tak czy Rosja, czy Niemcy, to i tak my Polacy mamy przechlapane. >:( Pozdrawiam ;D Tytu³: Odp: Historia Lubi siê Powtarzaæ!? Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³-Anio³ Sierpieñ 03, 2010, 16:24:11 Co to w³a¶ciwie znaczy feudalne pañstwo i kim byli masoni w przed rewolucyjnej Francji.
Ciekawie wygl±daj± liczby 300 000 ludzi by³o w stanie utrzymaæ w szachu 26mln. Systemem spo³eczno-politycznym Francji przedrewolucyjnej by³ feudalizm, którego rodowód siêga³ ¶redniowiecza. Zgodnie z nim spo³eczeñstwo francuskie by³o podzielone na stany. Pierwszym stanem by³o duchowieñstwo Ko¶cio³a rzymskokatolickiego, które liczy³o ono w przededniu rewolucji oko³o 120 tysiêcy cz³onków. Do Ko¶cio³a nale¿a³a jedna dziesi±ta ziem uprawnych. Dochody z tych w³o¶ci p³ynê³y g³ównie do kiesy wysokich dostojników, a tymi mogli zostaæ g³ównie szlachcice, co tworzy³o podzia³y w samym Ko¶ciele. Ni¿sze duchowieñstwo by³o wiêc niezadowolone i nastawione reformatorsko.[potrzebne ¼ród³o] Stanem drugim by³a szlachta w liczbie oko³o 180 tysiêcy. I tu równie¿ istnia³y wewnêtrzne podzia³y. Dostêp do dworu i w³adzy – mia³a przede wszystkim bogata arystokracja. Ubo¿sza szlachta, bez wielkich maj±tków, mog³a najwy¿ej zajmowaæ wysokie stanowiska w biurokracji, armii i administracji na prowincji. Stan szlachecki by³ stanem najbardziej uprzywilejowanym. Wspólnota stanowa gwarantowa³a mu prawa i przywileje niedostêpne dla reszty spo³eczeñstwa. Do panów feudalnych nale¿a³a przewa¿aj±ca czê¶æ gruntów, posiadali równie¿ wsie i miasteczka. Oba uprzywilejowane (m. in. zwolnione od obowi±zku p³acenia podatków) stany – duchowny i szlachecki – stanowi³y ³±cznie nieco ponad 1% spo³eczeñstwa francuskiego, które w przededniu rewolucji liczy³o oko³o 26 milionów ludzi. Najliczniejszy stan trzeci obejmowa³ ch³opstwo i mieszczañstwo (99% ludno¶ci Francji, w tym mieszczañstwo 15%, a ch³opstwo 84%). Ch³opi pe³nili istotn± rolê w gospodarce, gdy¿ uprawa roli stanowi³a g³ówne ¼ród³o dochodów monarchii francuskiej. Utrzymywa³y siê feudalne stosunki w³asno¶ciowe; ch³opi byli zobowi±zani do ¶wiadczeñ na rzecz szlachty, Ko¶cio³a oraz pañstwa, w tym tak¿e do ¶wiadczeñ osobistych. Nast±pi³y jednak pewne zmiany w stosunku do ¶redniowiecza. Ju¿ tylko 2 miliony ch³opów by³o ca³kowicie uzale¿nionych od swoich panów. Te dwa miliony ¿yj±ce w poddañstwie potrzebowa³o zgody w³a¶ciciela-szlachcica w takich kwestiach jak zawarcie zwi±zku ma³¿eñskiego. ¯aden natomiast ch³op nie móg³, bez zgody pana, opuszczaæ uprawianej przez siebie ziemi. Nie posiada³ tak¿e prawa do w³asno¶ci. Jednak, przez lata, przyzwyczajono siê do praw nabytych i raczej nikt nie próbowa³ odbieraæ ch³opom uprawianej przez nich ziemi. Do obowi±zków ch³opstwa nale¿a³o uiszczanie czynszów dzier¿awczych, sk³adanie zwyczajowych danin, okre¶lona praca na rzecz Ko¶cio³a, wykonywanie prac szarwarkowych. Szczególnie uci±¿liwe by³y jednak podatki. Ch³opi p³acili podatki na rzecz króla, Ko¶cio³a (dziesiêcina) i pana. Dotyczy³y te¿ ich ró¿ne zakazy, nie mogli polowaæ nawet na w³asnej ziemi, natomiast szlachta mog³a, czêsto nakazuj±c wie¶niakom p³oszyæ zwierzynê. Ch³opi nie mogli prowadziæ m³yna, tylko jedn± prasê do winogron. Gdy przychodzi³ nieurodzaj, sytuacja stawa³a siê dla nich krytyczna. Mieszczañstwo by³o grup± bardzo zró¿nicowan±. Bogaci mieszczanie swoj± dobr±, b±d¼ wzglêdnie dobr± sytuacjê finansow± zawdziêczali handlowi, przemys³owi i bankowo¶ci. Ludno¶æ miast w ci±gu XVIII wieku wzros³a piêciokrotnie. Pary¿ w koñcu stulecia liczy³ 600 tysiêcy mieszkañców, Lyon 100 tysiêcy, Bordeaux 80 tysiêcy, podobnie Marsylia i Rouen. Rzeczywisto¶æ ta wp³ywa³a na zwiêkszenie znaczenia mieszczañstwa, w tym g³ównie bogatej bur¿uazji. Stare przepisy cechowe nadal czêsto krêpowa³y produkcjê. Bogaci mieszczanie znali za³o¿enia filozofii Voltaire'a, Jeana Jacques'a Rousseau, Jacques'a Bernardina de Saint-Pierre'a, Encyklopediê Denisa Diderota, Jeana d'Alembert'a i Claude'a Adriena Helvétiusa. Wielu z nich nale¿a³o do ló¿ masoñskich krytycznych wobec absolutyzmu. http://pl.wikipedia.org/wiki/Rewolucja_francuska Tak siê narodzi³ kapitalizm |