" Rozdzia³ 1: Tao
Tao które mo¿e byæ poznane nie jest Tao[1].
Substancja ¶wiata to tylko nazwa dla Tao.
Tao jest wszystkim co istnieje i mo¿e istnieæ;
¦wiat jest tylko oznaczeniem tego, co istnieje i mo¿e istnieæ.
Kto¶ do¶wiadcza bez Ja¼ni by odczuæ ¶wiat,
I do¶wiadcza z Ja¼ni± by zrozumieæ ¶wiat.
Dwa do¶wiadczenia s± jednym w Tao;
S± ró¿ne tylko w ¶wiecie.
¯adne do¶wiadczenie nie przenosi Tao
Które jest nieskoñczenie wiêksze i bardziej subtelne ni¿ ¶wiat.
Rozdzia³ 2: Jako¶ci
Kiedy piêkno zosta³o rozpoznane w ¶wiecie
Nauczono siê brzydoty;
Kiedy dobro zosta³o rozpoznane w ¶wiecie
Nauczono siê z³a.
Zatem:
Rzeczy ¿ywe i martwe s± oderwane od przyrody;
Trudne i proste s± oderwane od postêpu;
Dalekie i bliskie s± oderwane od miejsca;
Silne i s³abe s± oderwane od kontroli;
Pie¶ñ i mowa s± oderwane od harmonii;
Pó¼niej i wcze¶niej s± oderwane od nastêpstwa.
Mêdrzec kontroluje bez w³adzy,
I naucza bez s³ów;
Pozwala rzeczom powstawaæ i gin±æ,
Wychowuje, ale nie przeszkadza,
Daje ale nie ¿±da,
I jest zadowolony.
Rozdzia³ 3: Kontrola
Nie chwal±c godnego przeciwdzia³a siê oszustwom
Nie szanuj±c rzadkiego przeciwdzia³a siê kradzie¿y
Nie wystawiaj±c na pokaz piêknego przeciwdzia³a siê po¿±daniu
Zatem mêdrzec kontroluje ludzi poprzez:
Opró¿nianie ich serc,
Nape³nianie ich brzuchów,
Os³abianie ich ambicji,
I umacnianie ich cia³.
Je¶li ludziom brak wiedzy i po¿±dañ
Przebieg³o¶æ nie mo¿e dzia³aæ po¶ród nich;
Je¶li nie jest podejmowane ¿adne dzia³anie,
Wtedy wszystko ¿yje w pokoju.
Rozdzia³ 4: W³a¶ciwo¶ci Tao
Tao jest bezdennym naczyniem;
U¿ywane przez Ja¼ñ, nie jest nape³nione ¶wiatem;
Nie mo¿e byæ ciête, wi±zane, zaciemniane czy uciszane;
Jego g³êbie s± ukryte, wszechobecne i wieczne;
Ja nie wiem sk±d siê wziê³o;
Zaistnia³o przed natur±.
Rozdzia³ 5: Natura
Natura nie jest uprzejma;
Traktuje wszystkie rzeczy bezstronnie.
Mêdrzec nie jest uprzejmy,
I traktuje wszystkich ludzi bezstronnie.
Natura jest jak p³uca
Opró¿niaj± siê, lecz zaspokajaj± wszystkie potrzeby,
Im bardziej siê porusza, tym bardziej siê poddaje;
Mêdrzec czerpie w ten sam sposób z Tao
Które nie mo¿e siê wyczerpaæ.
Rozdzia³ 6: Serce
Jak koryto rzeki, serce nigdy nie jest pe³ne
Jest jak niewys³owiona kobieta
Której wej¶cie jest ¼ród³em ¶wiata;
Tao jest zawsze obecne w tych granicach:
Czerp z tego i to nigdy nie zawiedzie.
Rozdzia³ 7: Ja¼ñ
Natura jest wieczna, poniewa¿ nie ma Ja¼ni.
Zatem Mêdrzec:
S³u¿y swojej ja¼ni ostatni, a okazuje siê, ¿e zosta³a obdarowana jako pierwsza;
Widzi swoje cia³o jako poddane przypadkowo¶ci, a okazuje siê, ¿e ono trwa.
Poniewa¿ nie s³u¿y swojej Ja¼ni, jest zadowolony.
Rozdzia³ 8: Za¿y³o¶æ
Najlepszy cz³owiek jest jak woda,
Która zasila wszystkie rzeczy, i nie walczy z nimi,
Która p³ynie w miejsca, którymi inni pogardzaj±,
Jest bliska Tao.
Zatem mêdrzec:
Gdy mieszka, trzyma siê blisko ziemi
Gdy rz±dzi, trzyma siê porz±dku
Gdy mówi, trzyma siê prawdy
Gdy rozdaje, trzyma siê blisko ludzi
Gdy dzia³a, trzyma siê okazji
Gdy zajmuje siê rzemios³em, trzyma siê kompetencji
Gdy czuje, trzyma siê serca
Nie walczy, i dlatego jest bez winy.
Rozdzia³ 9: Pycha
Rozci±gnij ³uk do jego granic i prêdko siê z³amie;
Ostrz miecz by by³ jak najostrzejszy a prêdko siê stêpi;
Zgromad¼ najwiêkszy skarb a prêdko zostanie rozkradziony;
¯±daj uznania i honorów a prêdko upadniesz;
Wycofuj siê, gdy osi±gniesz cel - oto droga natury.
Rozdzia³ 10: Mi³o¶æ
Obejmuj±c Tao zostaniesz objêty.
Giêtki, ³agodnie oddychaj±c, narodzisz siê na nowo.
Oczyszczaj±c swoje widzenie, staniesz siê czysty.
Wychowuj±c kochanego, staniesz siê bezstronny.
Otwieraj±c swoje serce, zyskasz akceptacjê.
Akceptuj±c ¶wiat, obejmujesz Tao.
Nosiæ i wychowywaæ,
Stwarzaæ, lecz nie posiadaæ,
Dawaæ i nie ¿±daæ,
Kontrolowaæ i nie rz±dziæ,
To jest mi³o¶æ."
Wiêcej znajdziesz tutaj:
http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/ex_oriente_lux/tao_te_ching1.htm