Micha³-Anio³
Moderator Globalny
Ekspert
Wiadomo¶ci: 669
Nauka jest tworem mistycznym i irracjonalnym
|
|
« : Czerwiec 15, 2010, 22:42:55 » |
|
SCEPTYCYZM PIRROÑSKI autor: Odoaker Barbarius Germanin Pierwszy etap sceptycyzmu stworzony przez Pirrona, który nic nie napisa³, a swoj± naukê przekazywa³ s³owem i ¿yciem. Tymon jego uczeñ spisa³ my¶li mistrza, polemizuj±c ze szko³± stoików i epikurejczyków o¶mieszaj±c ich dogmatyzm.
Nauczali jak osi±gn±æ pokój ducha i szczê¶cie.
G³osili, ¿e mo¿na ¿yæ szczê¶liwie nawet bez prawdy i warto¶ci i ze mêdrzec mo¿e byæ szczê¶liwy nawet podczas mêczarni (np.: tortur).
Odrzucali naukê o bycie twierdz±c, i¿ ka¿da rzecz nie bardziej jest, ani¿eli nie jest oraz, ¿e ka¿da rzecz jest i nie jest, a tak¿e, ¿e ka¿da rzecz ani jest ani nie jest. Odmawiali rzeczom w³asnego statutu ontologicznego, w miejsce bytu wprowadzili (wydawanie siê) lub zjawiska.
Nauczali ¿e kto chce byæ szczê¶liwy powinien :
ustaliæ jaka naturê maj± rzeczy Nauczali ¿e rzeczy s± : nie do rozró¿nienia (adiaphora) nie do ustalenia (astathemata) , nie do os±dzenia (anepikrita) dowiedzieæ siê jak siê do rzeczy ustosunkowaæ W zwi±zku z powy¿szym nale¿y nie mniemaæ (adoxastoi) i mówiæ o ka¿dej poszczególnej rzeczy, ¿e nie wiêcej jest ni¿ nie jest lub, ¿e i jest i nie jest albo ¿e ani jest ani nie jest. dowiedzieæ siê co zyskuj± ci którzy tak siê ustosunkuj± Nauczali, ¿e ludzie z takim nastawieniem zyskuj± hart niewyrokowania (aphasia), a nastêpnie niezm±cony spokój (ataraxia).
SCEPTYCYZM AKADEMICKI Etap po¶redni sceptycyzmu, rozpoczêty w akademii (szkole platoñskiej) przez Arkezylaosa (druga akademia).
Naucza³, ¿e nic nie mo¿na stwierdziæ pewnego, jedynie mo¿na mniemaæ. Zaleca³ zawieszenie s±dów.
Swój sceptycyzm wykorzystywa³ g³ównie w polemikach ze stoikami.
Kontynuatorem sceptycyzmu w akademii by³ Karneades (trzecia akademia).
Naucza³ s³owem, nic nie napisa³, poniewa¿ jego sceptycyzm by³ zdecydowanie negatywny i destrukcyjny, a rozwijany by³ dialektycznie i erystycznie.
Metoda Karneadesa sz³a w 2 kierunkach:
zgodnie z metod± Arkezylaosa, próbowa³ sprowadziæ pogl±dy przeciwników do absurdu, wykorzystywa³ dla udowodnienia swoich racji typowe metody sofistyczne.
Obie stosowa³ g³ównie przeciwko stoikom. Zaleca³ zawieszenie s±dów.
W zwi±zku z tym, i¿ sceptycyzm akademicki rozwija³ siê w kierunku negatywnym, sta³ siê krótkotrwa³ym zjawiskiem, mimo ¿e wch³on±³ w siebie elementy sofistyczne.
NEOSCEPTYCYZM Ainezydem
Ponownie przemy¶la³ sceptycyzm Pirrona. Naucza³ ca³kowitego powstrzymywania siê zarówno od stwierdzania jak i negowania czegokolwiek.
Wyprowadzi³ dziesiêæ tropów (wykaz najwy¿szych kategorii w±tpienia), które prowadz± do zawieszenia s±dów :
trop pierwszy - wyprowadzony z zró¿nicowania zmys³ów w¶ród ró¿nych bytów o¿ywionych, przez co ¶wiadectwa zmys³ów mog± byæ ró¿ne a nawet sprzeczne., trop drugi - wyprowadzony z zró¿nicowania w¶ród ludzi w ich postrzeganiach , odczuciach , my¶lach i postawach, trop trzeci - wyprowadzony z odmienno¶ci ró¿nych zmys³ów u tego samego cz³owieka , poniewa¿ ró¿ne s± w³a¶ciwe im wra¿enia zmys³owe, trop czwarty - wyprowadzony z odmienno¶ci dyspozycji, sytuacji, stanów ducha poszczególnych ludzi, trop pi±ty - wyprowadzony z zró¿nicowania i sprzeczno¶ci w pojmowaniu ludzi (tematyki dobra i z³a) warto¶ci moralnych, powstawaniu i budowy ¶wiata, a tak¿e bogów, trop szósty - wyprowadzony z zasady i¿ nic nie jawi siê nam w sposób czysty lecz zawsze jako zmieszany z czym¶ innym, trop siódmy - wyprowadzony z przedstawienia rzeczy uzale¿nionego od odleg³o¶ci, odmiennego po³o¿enia i miejsca, trop ósmy - wyprowadzony z wp³ywów na nasze postrzeganie jakie maj¹ przedstawienia ilo¶ci i stosunki ilo¶ciowe, trop dziewi±ty - wyprowadzony z porównania miêdzy rzeczami, trop dziesi±ty - wyprowadzony z ci±g³o¶ci, czêstotliwo¶ci pojawiania siê zjawisk. Ainezydem poprzez nauczanie zawieszenia s±dów (afazja) twierdzi³, ¿e cz³owiek mo¿e osi±gn±æ niewzruszony spokój - szczê¶cie.
|