Choose fontsize:
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
 
Strony: 1   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Co to jest i jak dzia³a Hasbara?  (Przeczytany 5427 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Leszek
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 1391



Zobacz profil WWW Email
« : Maj 21, 2009, 20:03:34 »

Co to jest i jak dzia³a Hasbara.
27 Stycznia 2009, 0:28
(…)

Jak wielu dziennikarzy, o "operacji Hasbara" us³ysza³em pierwszy raz w czasie izraelskiej inwazji Libanu w 2006 roku. Izraelskie MSZ og³asza³o wtedy nabór do programu PR, który mia³by wp³yw na opinie o konflikcie na Bliskim Wschodzie, wyra¿ane w Internecie.  W brytyjskim Guardianie Richard Silverstein pisze, ¿e wraz z ofensyw± izraelsk± w Gazie Hasbara nasila swoj± dzia³alno¶æ i wznawia rekrutacjê. Przedstawia nawet tekst e-maila, wysy³anego do potencjalnych kandydatów...

"Drodzy przyjaciele,

Mamy przewagê militarn±, ale przegrywamy walkê w miêdzynarodowych mediach. Musimy zyskaæ na czasie, by wojsko odnios³o sukces. Mo¿emy mu pomóc pozostaj±c kilka minut wiêcej w Internecie. Ministerstwo Spraw  Zagranicznych podejmuje wysi³ki, by zrównowa¿yæ media, ale wszyscy wiemy, ¿e ta bitwa rozgrywa siê na poziomie ilo¶ci. Im bardziej anga¿ujemy siê w komentarzach, blogach, odpowiedziach i sonda¿ach, tym wiêcej zdobywamy opinii przychylnych naszej sprawie.

Izraelskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych poprosi³o mnie o  zorganizowanie sieci ochotników, którzy chcieliby uczestniczyæ w tym wspólnym wysi³ku. Je¶li siê zgodzicie, bêdziecie codziennie dostawaæ odpowiednie informacje, programy komputerowe i listê celów.


Je¶li siê zgodzicie, prosimy o odpowied¼ na tê wiadomo¶æ."

Wed³ug Silversteina osoba, która na pocz±tku stycznia przyst±pi³a do Hasbary, dosta³a na pocz±tek argumentariusz na rzecz wyrobienia pozytywnej opinii o akcji w Gazie, a potem listê mediów. Hasbara jest nastawiona g³ównie na media europejskie. Zadaniem uczestników jest odpowiednie reagowanie na artyku³y czy wypowiedzi dotycz±ce konfliktu.

Ka¿dy z nich dostaje oprogramowanie o nazwie Megaphone, które wy¶wietla argumenty dostosowane do aktualnej chwili i wyznacza media, na które nale¿y w³a¶nie zwróciæ wiêksz± uwagê. W tamtym momencie by³y to Times, Guardian, Sky News, BBC, Yahoo!News, Huffington Post i Dutch Telegraaf.

Uczestnicy, rekrutowani w Izraelu i krajach diaspory, maj± pe³n± swobodê formy i tre¶ci oddzia³ywania, ale dla tych, którzy maj± mniej czasu, przewidziano gotowce, które da siê wkleiæ wszêdzie jednym klikniêciem. Czasem to rozbudowane wypowiedzi, czasem pojedyncze, te same zdania w ró¿nych wersjach, do wyboru w kilku jêzykach.

7 zasad Hasbara Handbook

Hasbara jest starsza ni¿ wojna w Libanie. Pierwszy podrêcznik Hasbary by³ przeznaczony dla ¦wiatowego Zwi±zku Studentów ¯ydowskich. Wydano go w 2002, jednak chodzi³o wówczas g³ównie o walkê z tzw. witrynami alternatywnymi, przewa¿nie lewicowymi, je¶li krytykowa³y politykê izraelsk±. Hasbara Handbook - Promoting Israel on Campus krótko, na 130 stronach, wyja¶nia pozytywne znaczenie propagandy i omawia jej "7 zasad", trochê jakby niechlujn± mieszaninê starych sposobów politycznej retoryki (erystyki) ze wspó³czesnymi metodami sprzeda¿y proszków do prania i szczypt± "czarnego PR". Wszyscy to znaj±.

Pierwsza to name calling  - próba trwa³ego przypisania jakiej¶ osobie lub idei pozytywnego lub negatywnego symbolu czy atrybutu. Podrêcznik radzi np. nazywaæ wszystkie palestyñskie partie polityczne "organizacjami terrorystycznymi", a ¿ydowskie kolonie na terytoriach okupowanych "spo³eczno¶ciami", "wsiami"  lub "osiedlami". Name calling jest bardzo trudny do skontrowania - zapewniaj± autorzy i przypominaj±, ¿e najwa¿niejsze w nim jest powtarzanie dok³adnie tych samych s³ów (np. przymiotników) w odniesieniu do konkretnych celów.

Druga, glittering generality ("l¶ni±cy ogólnik"), polega na trwa³ym ³±czeniu opisu dzia³añ rz±du izraelskiego z pojêciami cenionymi przez audytorium (np. "wolno¶æ", "cywilizacja", "demokracja" itd.). Podrêcznik przypomina te¿ techniki zwalczania "b³yszcz±cego ogólnika", gdyby stosowa³ go przeciwnik.

Transfer, trzecia zasada, to przypisanie presti¿u jakiego¶ autorytetu b±d¼ idei czemu¶ innemu (nam - je¶li jest pozytywny, przeciwnikom - je¶li negatywny).

Na czwartym miejscu jest testimonial
(¶wiadectwo szacunku), czyli wci±ganie popularnych gwiazd czy osobisto¶ci do publicznego poparcia odpowiedniego stanowiska. Osoba, która nas popiera, wcale nie musi popieraæ Izraela we wszystkim. Jej s³owa mog± s³u¿yæ za testimonial, nawet  je¶li s± pozbawione aktualnego kontekstu. Podrêcznik radzi, by nie zadowalaæ siê Britney Spears, tylko szukaæ w¶ród ¶rodowisk inteligenckich. Wiêkszo¶æ s³awnych osób bardziej k³opocze siê w³asnym 
wizerunkiem ni¿ tym, co mog± zrobiæ dla Palestyñczyków. Gro¼ba zabrudzenia tego wizerunku mo¿e ich przekonaæ do porzucenia kontrowersyjnych opinii politycznych.

Pi±ta, plain folks,
to prezentowanie odpowiednich pogl±dów jako ogólnie przyjêtych, wychodz±cych prosto "z uczciwego ludu". Podrêcznik radzi jednak - z powodów etycznych - ostro¿nie obchodziæ siê ze stosowaniem wypowiedzi populistycznych o charakterze rasistowskim (np. "Arabowie to...").

Szósta to zwyk³y strach, metoda "je¶li mnie nie pos³uchasz stanie siê co¶ strasznego".  Strach jest ³atwy do manipulowania w klimacie zagro¿enia terroryzmem, mo¿e byæ z sukcesem stosowany do wzmocnienia odpowiedniego przekazu. Podrêcznik podaje przyk³ady technik, które mog± rozbroiæ tê metodê, je¶li jest stosowana przez przeciwnika.

Ostatnia to bandwagon, tworzenie sztucznej wiêkszo¶ci. Zwolennicy Izraela mog± np. zamawiaæ sonda¿e opinii w¶ród grup przychylnych Izraelowi i wykorzystaæ je dla wzmocnienia poparcia. Wed³ug podrêcznika krytykom Izraela uda³o siê stworzyæ wra¿enie, ¿e maj± przewagê w Internecie - jako antidotum radzi stosowaæ przede wszystkim plain folks.

Dla wielu Hasbara jest przyk³adem profesjonalnej, dobrze skoordynowanej akcji PR (wed³ug Guardiana w "operacji" bierze aktywny udzia³ kilkadziesi±t tysiêcy osób). Dzia³a inspiruj±co i stosuje siê do zwyk³ych kampanii politycznych. Dla innych to próba zniekszta³cenia czy sfa³szowania debaty publicznej. W ka¿dym razie Izraelczycy podkre¶laj±, ¿e w europejskim Internecie przegrywaj±, a to by znaczy³o, ¿e "operacja Hasbara" natrafia tu na pewne ograniczenia. Jedni to t³umacz± europejskim indywidualizmem, inni zakorzenionym antysemityzmem. Niewykluczone te¿, ¿e pope³niono jaki¶ b³±d, o którym nie da siê mówiæ przez megafon.

¬ród³a:
http://www.wykop.pl/ramka/136722/operacja-hasbara-przegrana-bitwa
http://wiadomosci.onet.pl/waszymzdaniem/20407,co_to_jest_i_jak_dziala_hasbara,artykul.html
http://www.blogmedia24.pl/node/8387
Zapisane

mi³o¶æ rado¶æ piêkno
Leszek
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 1391



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #1 : Sierpieñ 30, 2010, 19:38:48 »

Prosimy Was o pisanie nowych postów w tym temacie w nowej lokalizacji.

Tutaj: http://forum.swietageometria.info/index.php/topic,262.msg1541.html#msg1541

W±tki przekopiowane do nowej lokalizacji bêd± tutaj zamykane i z podaniem linka do nowej lokalizacji - jak wy¿ej.
(Jest to zawsze link do OSTATNIEGO posta, który widzisz w w±tku na starym forum)

Przepraszamy za ma³y k³opot, bo trzeba siê zarejestrowaæ ponownie w nowej lokalizacji. Mogê (jako admin) zrobiæ to za ka¿dego, który sobie tego za¿yczy i przes³aæ mu na e-maila nowe has³o (z nowego forum), które sam  ³atwo sobie zmieni w zak³adce PROFIL/Ustawienia dotycz±ce konta.  Wy¶lê wszystkim instrukcjê jak to zrobiæ.

Wszystkich poinformujê w ¶rodê/czwartek o powodach przenoszenia forum.
Wy¶lê wówczas wszystkim forumowiczom wiadomo¶æ na PW.

Przepraszamy za t± niedogodno¶æ. Liczymy na wyrozumia³o¶æ.

Pozdrawiamy!

Zespó³ Forum
Zapisane

mi³o¶æ rado¶æ piêkno
Strony: 1   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
BlueSkies design by Bloc | XHTML | CSS

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

apelkaoubkonrad692 rekogrupastettin cybersteam cinemak classicdayz