Rozmowa, jako narzêdzie kszta³towania stosunków miêdzyludzkich.
(Oprac. L.)
Jak nak³oniæ cz³owieka, aby wykona³ dla nas jak±¶ pracê, zdoby³ siê na wysi³ek lub wyda³ dla nas swoje pieni±dze? Je¶li chcesz nak³oniæ go do tego w trakcie bezpo¶redniej rozmowy, to niezwykle wa¿ny jest sposób, w jaki zwrócisz siê do niego w tej sprawie. Wa¿ny jest sposób 1) w jaki nawi±¿esz z nim kontakt, 2) w jaki okre¶lisz swoj± z nim relacjê, 3) ustalisz z nim podstawê kontaktu i 4) w jaki zmotywujesz go do dzia³ania. Je¶li w którym¶ z wymienionych punktów post±pisz ¼le, to Twoja rozmowa mo¿e okazaæ siê nieskuteczna.
1. Nawi±zanie kontaktu.O nawi±zaniu kontaktu mo¿emy mówiæ wówczas, gdy ustalona zostanie jaka¶ wspólna p³aszczyzna odniesienia. P³aszczyzn± odniesienia mo¿e staæ siê dowolna sfera, byle tylko zosta³a wyra¼nie zaakcentowana jako wspólna dla obu partnerów. Nawi±zanie kontaktu mo¿e w zasadzie nast±piæ w oparciu o dowolny element, je¿eli zostanie on ustalony jako wspólny, np. wspólne zainteresowanie (czym¶, kim¶), wspólny interes, wspó³zale¿no¶æ (np. w pracy).
2. Ustalenie relacji miêdzy rozmówcami.Rozmawiaj±c z drugim cz³owiekiem musimy po prostu przyj±æ w stosunku do niego jedn± z trzech mo¿liwych postaw: 1) obaj jeste¶my tak samo wa¿ni, 2) jestem wa¿niejszy ni¿ ty, 3) ty jeste¶ wa¿niejszy ni¿ ja. To, jak± przyj±³e¶ postawê, znajdzie niew±tpliwie swój wyraz w sposobie prowadzenia rozmowy. Szansê porozumienia masz tylko wówczas, gdy wybra³e¶ w³a¶ciw± relacjê, to znaczy tak±, któr± zaakceptowa³ równie¿ twój partner.
3. Ustalenie podstawy kontaktu.Podstaw± kontaktu jest przes³anie, jakie implicite komunikujesz partnerowi. Przes³anie to ma trzy warianty: 1) wiem, ¿e mo¿esz to zrobiæ; 2) wiem, ¿e nie mo¿esz tego zrobiæ; 3) zobacz sam czy mo¿esz to zrobiæ. Np. prosz±c kogo¶ o co¶ daj mu jasno do zrozumienia "wiem, ¿e mo¿esz to zrobiæ".
4. Przeprowadzenie strategii motywacyjnej.Strategia motywacyjna to sposób, w jaki chcesz sk³oniæ partnera do wykonania czego¶.
TYPY STRATEGII MOTYWACYJNYCHStrategia pro¶by.Strategia ta wystêpuje w dwóch odmianach: 1) w relacji miêdzy partnerami "ty jeste¶ wa¿niejszy ni¿ ja" oraz 2) w relacji "ja jestem wa¿niejszy ni¿ ty"
Ad 1) Prosz±c o co¶, uznajê swoj± ni¿szo¶æ w stosunku do Ciebie. Jest to moje wezwanie "b±d¼ dobry" skierowane w Twoj± stronê. Im mniej kosztuje Ciê spe³nienie mojej pro¶by (i im wiêcej kosztuje mnie poproszenie Ciê o co¶) tym wiêksza szansa na osi±gniêcie przeze mnie swego celu.
Ad 2) Tutaj pro¶ba uzyskuje status ¿±dania. Motywacj± nie jest tu wezwanie "b±d¼ dobry", lecz komunikat: "ja jestem wa¿niejszy ni¿ ty, masz to zrobiæ dla mnie. Masz to zrobiæ, poniewa¿ ja tak chcê". Np.
- Mamo kup mi tego konia na biegunach
- Ty wiesz, jaki on jest drogi.
- Proszê, proszê, kup mi go...Strategia pro¶by w funkcji ¿±dania jest skuteczna, je¶li ju¿ wcze¶niej ustalona jest przewaga psychiczna osoby, która prosi. Je¶li przewagi takiej nie ma, strategia nie odniesie skutku.
Zastanawiasz siê czasem dlaczego Twoje pro¶by nie skutkuj±. Byæ mo¿e przyjmujesz niew³a¶ciw± relacjê?
Strategia warto¶ci.Strategia warto¶ci polega na wyborze argumentacji sk³aniaj±cej partnera do dzia³ania ze wzglêdu na wa¿no¶æ samej sprawy, np.
zrób to, bo sprawa jest tego warta, bo rzecz jest po¿yteczna, cenna, zrób to dla dobra ojczyzny, nauki, ludzko¶ci, postêpu itd.Strategia ta jest skuteczna w stosunku do cz³owieka, który rzeczywi¶cie uzna sprawê za tak wa¿n±, ¿e usprawiedliwi to jego wysi³ek. Przedstawiona sprawa musi byæ wiêc dla niego wa¿niejsza od wysi³ku w³o¿onego w jej realizacjê. Je¿eli nasz partner jest obojêtny na argumenty warto¶ci lub uwa¿a, ¿e to, co realnie mo¿e zrobiæ dla sprawy, nie zmieni sytuacji - strategia ta bêdzie nieskuteczna.
Strategia korzy¶ciStrategia korzy¶ci zawsze sprawdza siê w sferze biznesu. Je¶li naprawdê przekonasz partnera, ¿e to, czego od niego oczekujesz jest dla niego k o r z y s t n e , to dlaczego mia³by tego nie zrobiæ? Aby pos³u¿yæ siê t± strategi± musisz posiadaæ odpowiedni± wiedzê z dziedziny, w której pracujesz, po to, aby móc przedstawiæ konkretn± argumentacjê. Niekiedy strategia korzy¶ci funkcjonuje w wersji "masz swoj± wielk± szansê". Roztacza siê tu po prostu przed partnerem obrazy "z³otych gór". Skuteczno¶æ tej strategii opiera siê na za³o¿eniu, ¿e otrzymanie propozycji, która ma spe³niæ nasze marzenia, "za¶lepia" nas zazwyczaj tak bardzo, ¿e nie potrafimy zauwa¿yæ tego, co oczywiste, czyli zwyk³ego oszustwa. Dlatego nale¿y uwa¿aæ i w miarê mo¿liwo¶ci sprawdzaæ, czy mamy do czynienia z osob± wiarygodn±?
Strategia dowarto¶ciowania.Ka¿demu z nas potrzebne jest uznanie spo³eczne. Poczucie w³asnej warto¶ci wa¿ne jest dla ka¿dego. Strategia ta polega na dowarto¶ciowaniu partnera za pomoc± przekazywania mu komunikatów w rodzaju:
"zrób to, bo kto zrobi to lepiej ni¿ ty", "zrób to, w tobie ca³a nadzieja" etc. Strategia ta nie skutkuje wobec osób, których poczucie w³asnej warto¶ci tylko w niewielkim stopniu zale¿ne jest od opinii spo³ecznej.
Strategia zagro¿enia."Zrób to, bo jak nie to po¿a³ujesz!"Mo¿na sk³oniæ kogo¶ do dzia³ania wykorzystuj±c w tym celu jego lêk czy strach. Skuteczno¶æ zale¿y tu wy³±cznie od tego, czy dobrze wyczujemy, czego nasz partner siê obawia. Je¿eli jednak strategia nie trafia w ¼ród³o obaw, to stosuj±cy tê strategiê mo¿e straciæ partnera natychmiast i czêsto w sposób nieodwracalny.
Strategia nacisku spo³ecznego.Nie ¿yjesz sam, ¿yjesz w spo³eczeñstwie. Nie jeste¶ wiêc zale¿ny tylko do siebie. To stwarza dogodne warunki do wywierania na Ciebie nacisku. Ludzie oczekuj±, ¿e zachowasz siê w sposób zgodny z ich wyobra¿eniami, tradycj± czy ogólnie przyjêtymi normami. Strategia ta bazuje na ludzkiej potrzebie przynale¿no¶ci do jakiej¶ grupy. Sk³ania siê partnera do okre¶lonych dzia³añ, niekoniecznie s³usznych powo³uj±c siê na powszechne oczekiwania spo³eczne, mówi±ce o tym jak powinno siê w danych sytuacjach zachowywaæ. Niewykonanie czego¶ mia³oby wzbudziæ u partnera poczucie za¿enowania, wstydu czy winy.
STRATEGIE WPROWADZANIA NEGATYWNEGO PROGRAMUNie zawsze rozmowa, któr± prowadzimy ma sk³oniæ naszego rozmówcê do bezpo¶rednich dzia³añ. Niekiedy mo¿emy prowadziæ dialog przede wszystkim po to, by w krótszej lub d³u¿szej perspektywie uzale¿niæ go od siebie. Temu celowi s³u¿± strategie wprowadzania negatywnego programu. Strategie te polegaj± na wprowadzeniu do ¶wiadomo¶ci lub pod¶wiadomo¶ci drugiego cz³owieka informacji o jego s³abo¶ciach i najró¿niejszych z³ych cechach. Jest to ten typ komunikacji, który przekazuje mu informacjê typu: nie mo¿esz tego zrobiæ, jeste¶ s³aby, nie dasz sobie rady, jeste¶ nikim, etc. Konsekwentnie stosowana, strategia ta odbiera w koñcu cz³owiekowi poczucie jego w³asnej warto¶ci.
1. Jeste¶ na to za s³aby. B±d¼ realist±!Zdarzy³o Ci siê us³yszeæ kiedy¶ powy¿sze zdanie? "B±d¼ realist±" znaczy "oceñ siê w³a¶ciwie". Tyle, ¿e ta "w³a¶ciwa" ocena jest zawsze na Twoj± niekorzy¶æ. Partner dialogu ustanawia relacjê "ja jestem wa¿niejszy ni¿ ty". Daje sobie prawo oceny Ciebie, Twojego ¶wiata i Twoich decyzji. Ty wiesz gorzej. Ty siê mylisz w swoich ocenach. Chcesz za du¿o. Nie jeste¶ tak dobry(a), ¿eby Ci siê powiod³o. Ludzie konsekwentnie karmieni takim "realistycznym" sposobem my¶lenia wyrastaj± na osoby pozbawione inwencji, uzale¿nione od decyzji otoczenia.
Przyk³ad: syn mówi do ojca:
- Tato, zdecydowa³em siê zdawaæ do szko³y re¿yserskiej.
Ojciec odpowiada: - B±d¼ realist±, ch³opcze! Lepsi od ciebie nie maj± tam szans.
2. GeneralizacjaZnowu zostawi³e¶ teczkê w przedpokoju. Zawsze zostawiasz ba³agan. Nigdy nie potrafisz dobrze wykonaæ zadania. Tysi±c razy mówiê, a tobie nic nie wchodzi do g³owy.Dziêki czêstemu powtarzaniu s³ów "zawsze", "nigdy", "znowu" itp., "uczymy" kogo¶, ¿e jest on nikim. Systematycznie stosowana generalizacja jest ¶wietnym sposobem na wkodowanie negatywnego programu do umys³u cz³owieka. Informacjê "jestem nikim" zaczyna on z czasem traktowaæ jako "wiedzê o sobie" Wie, ¿e jest nikim, wiêc szuka kogo¶, aby siê na nim oprzeæ.
3. Porównanie oceniaj±ceTo strategia polegaj±ca na formu³owaniu zdañ, w których porównujesz partnera z innymi lud¼mi, przy czym ci inni zawsze s± w czym¶ od partnera lepsi - s± m±drzejsi, sprytniejsi, bardziej zaradni, mog± wiêcej zrobiæ, wiêcej ofiarowaæ etc. Wszystkie porównania maj± ten sam cel: pokazujesz partnerowi, ¿e jest on gorszy ni¿ kto¶ inny. Konsekwentne stosowanie tej strategii systematycznie uczy partnera poczucia ni¿szej warto¶ci w porównaniu z innymi lud¼mi. Strategia ta mo¿e co prawda motywowaæ partnera do dzia³ania, ale konsekwentnie stosowana ma doprowadziæ do utwierdzenia go w przekonaniu, ¿e i tak jest gorszy, ¿e i tak nigdy innym nie dorówna.
Gdybym po¶lubi³a Macieja - chodzi³ za mn± tyle czasu - by³abym teraz pani±, a przy tobie...? Przy Tobie wychodzê na kurê domow±...
4. Negowanie sukcesuGdy partner informuje nas o jakim¶ swoim sukcesie "wielkim" lub "ma³ym", to w odpowiedzi powinien us³yszeæ nie s³owa zadowolenia lub pochwa³y, lecz informacjê o tym, ¿e kto¶ inny zrobi³ to samo lepiej lub przypomnienie o tym, co wcze¶niej zrobi³ ¼le.
- Kochanie, za³atwi³em sobie roczny kontrakt w Niemczech! - mówi m±¿ do ¿ony.
- W Niemczech?..- pyta ¿ona z rozgoryczeniem w g³osie.
A pamiêtasz tego Y-ka? To ju¿ piêæ lat minê³o jak dosta³ kontrakt w Stanach. Poza tym, jak Ci siê to teraz uda³o, skoro wcze¶niej tyle razy zmarnowa³e¶ podobne okazje? W ten sposób ka¿demu osi±gniêciu partnera odebrana zostaje rado¶æ sukcesu.
5. Wprowadzanie poczucia winyTa strategia nale¿y do niezwykle skutecznych. Systematycznie stosowana, wyrabia u partnera syndrom "osobowo¶ci winnej". Ten, któremu wkodowano program winy, bêdzie siê stara³ wynagrodziæ z³o, jakie wyrz±dzi³, aby pozbawiæ siê poczucia winy, jakie na nim ci±¿y, a¿ do uzyskania przebaczenia. Techniki wprowadzania poczucia winy s± proste. Maj± wywo³aæ w pod¶wiadomo¶ci partnera przekonanie, ¿e:
1) powinien by³ on co¶ zrobiæ (lub: nie powinien by³ tego czego¶ zrobiæ),
2) konsekwencje tego, co zrobi³ (lub czego nie zrobi³) s± fatalne
3) teraz jest ju¿ za pó¼no, wiêc powinien czuæ siê winny.
Przekazuje siê wiêc partnerowi komunikaty w rodzaju:
- Jak by¶ to zrobi³, to wszystko wygl±da³oby inaczej!
- Czemu nie zrobi³e(a)¶ tak, jak ci mówi³e(a)m?
- Trzeba by³o zakrêciæ kurki, nie zakrêci³e¶, to mamy zalane mieszkanie. (Sformu³owania "trzeba by³o" s± nieco mocniejsze w swej wymowie)
- Dla Ciebie po¶wiêci³am najlepsze lata swego ¿ycia, a ty co za to mi dajesz? Zobacz, jak inne rodziny ¿yj±, a ty...?
STRATEGIE WPROWADZANIA POZYTYWNEGO PROGRAMUW swej istocie strategia ta jest odwróceniem strategii poprzedniej. Tym razem chodzi o to, aby wzmocniæ u partnera poczucie jego w³asnej warto¶ci, aby nauczyæ go byæ silnym i pozwoliæ mu byæ silnym. Ogólnie rzecz bior±c strategia ta opiera siê na ¿yczliwo¶ci wobec drugiego cz³owieka. Nie zak³adamy tu jego z³ych intencji, lecz odwrotnie - zak³adamy dobre intencje.
1. Uznanie sukcesu (¶wietnie, [¿e] to zrobi³e¶)Gdy partner informuje nas o jakim¶ swoim sukcesie, to w odpowiedzi powinien us³yszeæ nie s³owa negacji, jak to by³o w przypadku poprzedniej strategii, lecz s³owa zadowolenia i pochwa³y. Np.
- Kochanie, za³atwi³em sobie roczny kontrakt w Niemczech! - mówi m±¿ do ¿ony.
- Cieszê siê, ¿e Ci siê uda³o. Nie s±dzê, ¿eby to by³a ³atwa sprawa.W ten sposób partnerzy wspólnie ciesz± siê z osi±gniêtego sukcesu. Ka¿dy z nas, niezale¿nie do tego, czy jest dzieckiem, czy doros³ym, potrzebuje ludzkiej akceptacji po prostu po to, ¿eby siê prawid³owo rozwijaæ.
2. Uznanie dobrej woli (widzê, ¿e siê stara³e¶)Tê strategiê stosuje siê w sytuacjach, gdy kto¶ mia³ dobr± wolê, chcia³ co¶ dobrego zrobiæ, ale mu nie wysz³o. Przyk³adowo: O¶mioletnia Asia chcia³a zrobiæ niespodziankê i ugotowa³a ziemniaki na obiad. Wiedzia³a, ¿e trzeba je posoliæ, ale nie wiedzia³a ile. Wsypa³a wiêc do garnka, nie ¿a³uj±c, ca³± kilogramow± paczkê. Reakcja:
To musia³ byæ ogromny wysi³ek, obraæ tyle kartofli. £adnie, ¿e pomy¶la³a¶ o nas wszystkich. Nastêpnym razem posól je tylko trzy ³y¿ki. To zupe³nie wystarczy.Po takich s³owach dziecko wie, ¿e jego praca zosta³a doceniona. O tym, ¿e mu siê nie uda³o nie trzeba mówiæ. Jest to oczywiste - nikt przecie¿ nie zje tak przesolonych ziemniaków. To, ¿e wysi³ek dziecka poszed³ na marne jest ju¿ wystarczaj±c± kar±. Dziecko uzyskuje natomiast now± wiedzê - wie jak soliæ ziemniaki i to jest dla niego nagrod±.
3. Przekazanie pozytywnej intencji (jestem pewien, ¿e...)Tak z³e jak i dobre s³owa maj± moc czarodziejskiego zaklêcia. Je¿eli przekazujemy komu¶ "jeste¶ z³y", to cz³owiek ten, nawet je¶li protestuje przeciw temu, przyjmuje pod¶wiadomie informacjê "jestem z³y". Je¿eli za¶ przekazujemy komu¶ informacjê "jeste¶ dobry", to w pod¶wiadomo¶æ zostaje zakodowana wiedza "jestem dobry". S³owa "z³y" i "dobry" s± tu oczywi¶cie tylko skrótami wszystkich negatywnych/pozytywnych opinii, jakie przekazujemy partnerowi. Przekazanie pozytywnej intencji "jestem pewien, ¿e..." sprawdza siê najlepiej w sytuacjach, gdy nasz partner lêka siê podjêcia jakiego¶ dzia³ania. Na przyk³ad:
córka, zupe³nie za³amana, zwierza siê matce ze swoich problemów. W pracy wymagaj± od niej ukoñczenia studiów, dziecko jest jeszcze ma³e, trzeba zarabiaæ na ¿ycie.
- Mamo, przecie¿ ja sobie z tym wszystkim nie dam rady. Reakcja: Nie uwa¿am Ciê za osobê, która za³amie siê tylko dlatego, ¿e ma do rozwi±zania kilka problemów wiêcej. Jestem absolutnie przekonana, ¿e zabierzesz siê do tego po kolei, krok po kroku i dasz sobie jednak radê. To jest zwyk³e ¿ycie. Najgorsze, co mo¿e siê staæ, to ze twoje studia bêd± trwaæ mo¿e d³u¿ej ni¿ u innych. 4. Aktywizacja (mimo wszystko spróbuj!)Jej podstawowym celem nie jest sk³onienie partnera do dzia³ania, lecz wzmocnienie jego wiary we w³asne mo¿liwo¶ci. W powiedzeniu "spróbuj!" kryje siê informacja "mo¿e ci siê udaæ". A "mo¿e ci siê udaæ" zak³ada "mo¿e ci siê równie¿ nie udaæ" Mimo to spróbuj! Przesy³amy wiêc komunikat: "miej odwagê podj±æ ryzyko". Przyk³ad:
- Tato, zdecydowa³em siê zdawaæ do szko³y re¿yserskiej. Reakcja:
Podoba mi siê, ¿e masz odwagê startowaæ mimo takiej konkurencji. 5. Uznanie konsekwencji odpowiedzialno¶ciCz³owiek musi zbieraæ do¶wiadczenia, ¿eby zdobyæ now± wiedzê o ¿yciu i sobie. Podejmowanie zw³aszcza nowych dla cz³owieka dzia³añ wi±¿e siê z ryzykiem pora¿ki. Takie jest jednak ¿ycie - kto podejmuje ryzyko, musi liczyæ siê z przegran±. Strategia uznania konsekwencji odpowiedzialno¶ci jest takim sposobem wp³ywania na drugiego cz³owieka, który umo¿liwia mu podejmowanie wci±¿ nastêpnych prób i zadañ, mimo, ¿e niektóre z nich koñcz± siê pora¿k±. Je¶li wiêc twój partner "przegra" przeka¿ mu komunikat w rodzaju: "Pora¿ka zdarza siê ka¿demu, kto podejmuje ryzyko. Wa¿ne, ¿e dzia³a³e¶" Wa¿ne jest, aby "przegran±" przedstawiæ jako ma³e potkniêcie, pozwalaj±ce dostrzec, gdzie le¿y przyczyna niepowodzenia. Nie generalizujemy potkniêæ - s± one normalnym produktem ubocznym prób, bez których nie by³oby nauki i do¶wiadczenia. Przyk³ad:
Syn mówi do matki:
- Mamo, nie zda³em egzaminu wstêpnego. Co teraz zrobiê? Matka odpowiada:
- Trudno. Musia³e¶ siê z tym liczyæ. Nie zawsze za pierwszym razem udaje siê to, czego chcemy. Zawsze mo¿esz spróbowaæ drugi raz! Przynajmniej teraz nie zabraknie ci czasu, by siê przygotowaæ. Na podstawie:
Mira Montana Czarnawska (1997): Tajniki dialogu.