Ksiêga ¦wiat³a Ukrytego fragm.I
Sefer ha-Bahir 1. Rabbi Nachunia ben Ha-Kana[1] rzek³: pewien werset powiada: Teraz nie widzê ¶wiat³a jasno¶ci[2], ono jest w chmurach. (Hi 37.23), natomiast inny werset: ciemno¶æ uczyni³ Swoj± zas³on±[3] i ob³ok i mg³a spowijaj± Go (Ps 97.2). [Pojawia siê wiêc] sprzeczno¶æ, jednak dochodzi werset trzeci i rozstrzyga miêdzy nimi[4]: Za twoj± spraw± nawet ciemno¶æ nie zaciemni, a jak dzieñ zaja¶nieje noc. Ciemno¶æ tym samym co ¶wiat³o (Ps 139.12)[5].
2. Zapyta³ rabbi Baruchja[6]: co znacz± s³owa: A ziemia by³a tohu i bohu? (Rdz 1.2) Co to znaczy by³a? [Znaczy], ¿e od razu by³a tohu. Co to jest tohu? Rzecz, która jest miejscem synów cz³owieczych. A co to jest bohu? Niczym innym jak tohu, które by³o obróci³o siê w bohu. Wiêc co to znaczy bohu? Rzecz, która jest realna, bo napisano: bohu to bo hu – w nim ono[7].
3. Dlaczego Tora zaczyna siê od [litery] bet? I czemu nazywa siê Torê B³ogos³awieñstwem? Bo powiedziano: B³ogos³awieñstwo Jhvh wype³ni Morze i Po³udnie posi±dzie (Pwt 33.23). Morze oznacza Torê, poniewa¿ powiedziano: rozleglejsza jest od morza (Hi 11.9).Co oznacza: B³ogos³awieñstwo Jahwe wype³ni, jak nie to, ¿e wype³ni ka¿de miejsce. Jak powiedziano: „bet jest jêzykiem b³ogos³awieñstwa”. Tak jak mówi siê: bereszit, pocz±tek, a nie ma pocz±tku innego, jak m±dro¶æ[8]. Bo powiedziano: Pocz±tkiem jest m±dro¶æ, boja¼ñ Jhvh (Ps 111.10)[9]. M±dro¶ci± jest tylko b³ogos³awieñstwo, bowiem powiedziano: b³ogos³awi³ Elohim Salomonowi (1Kr 5.26) i napisano: Jhvh da³ m±dro¶æ Salomonowi[10]. Przyk³adem jest król[11], który o¿eni³ córkê z synem, da³ mu j± podczas wesela i powiedzia³ mu: rób z ni±, co chcesz[12].
4. Dlaczego s³owo „b³ogos³awieñstwo” pochodzi od „On b³ogos³awiony”, a nie od s³owa „kolano”[13], skoro napisano: poniewa¿ dla mnie zegnie siê wszelkie kolano (Iz 45.23). Miejsce, które zgina wszelkie kolano. Podobieñstwo: przypomina to tych[14], którzy zabiegaj± o widzenie oblicza króla, a nie wiedz±, gdzie jest jego dom. Najpierw pytaj±, gdzie dom króla, a potem pytaj±, gdzie król[15]. Dlatego jest: poniewa¿ dla mnie zegnie siê wszelkie kolano - nawet najwy¿szych - z³o¿y przysiêgê wszelki jêzyk (Iz 45.23)[16].
5. Usiad³ rabbi Rachumaj[17] i wy³o¿y³: Co oznacza werset: I b³ogos³awieñstwo Jhvh wype³ni Morze i Po³udnie posi±dzie (Dt 33.23) jak nie to, ¿e „bet” zawsze jest znakiem b³ogos³awieñstwa. Poniewa¿ On jest Pe³ni±, jak powiedziano: I b³ogos³awieñstwo Jahwe wype³ni. I st±d napojenie potrzebuj±cych[18].
Najpierw zasiêgniêto rady u Pe³ni. Podobieñstwo[19]: przypomina to króla, który chcia³ zbudowaæ pa³ac[20] na mocnych ska³ach? W tym celu rozsadzi³ ska³y i wyciosa³ bloki i trysnê³o wielkie ¼ród³o wody ¿ywej. Rzek³ król: poniewa¿ mam ¼ród³o tryskaj±cej wody, za³o¿ê sad i bêdê siê rozkoszowa³ nim ja i ca³y ¶wiat[21]. Przypomina to [werset]: by³am przy nim uczennic± i by³am rozkoszami ka¿dego dnia, igraszk± przed jego obliczem przez ca³y czas (Przyp 8.30). Powiada Tora: „Tysi±ce lat by³am w ³onie ¶wiêtego B³ogos³awionego igraszk±”[22], [tysi±ce lat] bo powiedziano: ka¿dego dnia, a dzieñ ¦wiêtego B³ogos³awionego trwa tysi±c lat. Bo powiedziano: Poniewa¿ tysi±ce lat s± w jego oczach jak dzieñ wczorajszy, który min±³ (Ps 90.4)[23]. Odt±d przez wszystkie czasy, bo powiedziano: "przez ca³y czas".
A reszta dla ¶wiata, poniewa¿ powiedziano: A wychwalanie moje tchnê ku Tobie (Iz 48.9)[24]. Co oznacza: wychwalanie moje? Bo napisano: Wychwalanie Dawida: wywy¿szê Ciê (Ps 145.1). Sk±d wychwalanie? St±d, ¿e wywy¿szê Ciê. A sk±d "wywy¿szenie"? St±d, „¿e pob³ogos³awiê imiê twoje na wieki wieków"[25].
6. Co oznacza „b³ogos³awieñstwo”? Podobieñstwo: przypomina to króla[26], który zasadzi³ drzewa w swoim ogrodzie i choæ padaj± deszcze, on nawadnia go stale. Choæ gleba jest wilgotna, powinien stale nawadniaæ i czerpaæ ze ¼ród³a. Jak powiedziano: Pocz±tkiem jest m±dro¶æ, boja¼ñ Jhvh. Powiedzie siê dobrze wszystkim, którzy je ³±cz± (Ps 111.10). I je¶li powiesz, ¿e [M±dro¶æ] jest niepe³na,
wiêcej tutaj
http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/ex_oriente_lux/sefer_ha_bahir_1.htm