Choose fontsize:
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
 
Strony: 1 2 3 4 »   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: ¦wiêta Geometria w przyrodzie  (Przeczytany 47130 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Echnaton
Aktywny u¿ytkownik
***
P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 241



Zobacz profil Email
« : Maj 01, 2010, 11:49:13 »

Jak co roku przyroda budzi siê do ¿ycia rozpoczynaj±c tym samym kolejny cykl narodzin i ¶mierci, wdechu i wydechu...

Chcia³bym aby wszelkie obserwacje otaczaj±cych nas ro¶linek zgrupowaæ w tym w±tku. Jest ju¿ sporo porozrzucanych tu i tam jab³uszek, szyszek, s³oneczników etc. gdzie fajnie widaæ zastosowanie z³otego podzia³u, ci±gu Fibonacciego, czy ogólnie rozumianej ¶wiêtej geometrii.

Zaczynam od wszêdzie ostatnio nas otaczaj±cych tulipanów.



uk³ad hexagonalny, z³o¿ony z dwóch trójk±tów odzwierciedlaj±cych po³o¿enie listków kwiata. 3 nad i 3 pod. ¦rodek kielicha te¿ wynika z tego uk³adu, ale zamyka siê w jednym trójk±cie równobocznym.
U innych ro¶linek widzia³em oprócz uk³adu hexagonalnego, pentagonalne, i inne które trzeba by by³o ju¿ potraktowaæ bardziej skomplikowanymi wzorami...

Wrzucajcie swoje obserwacje z rozrysowanymi siatkami geometrycznymi, lub wzorami.
Zapisane

Wolno¶æ daje kolosaln± energiê, intensywno¶æ i ¿ywotno¶æ. Tracicie j± zupe³nie, uznaj±c autorytety profesorów, czy duchowych przywódców. Uczuciowo jeste¶cie sentymentalni, ogromnie przywi±zani do jakiego¶ boga, czy jakiejs osoby. Nie daje to energii poniewa¿ kryje w sobie lêk. - Jiddu Krishnamurti
Leszek
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 1391



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #1 : Maj 01, 2010, 12:10:20 »

Dziêki Echnaton Nosi³em siê z zamiarem utworzenia w±tku o ¦G  w przyrodzie, aby wydzieliæ go z dzia³u " Wszech¶wiat i jego geometryczne wzorce". My¶lê, ¿e dobrze jest zacz±æ od  fragmentu "Kodu Leonarda". (Poni¿ej kopia postu:
http://www.swietageometria.darmowefora.pl/index.php?topic=15.msg110#msg110

- - -

Je¶li wszech¶wiat jest geometryczny w swej istocie, to powinno siê to manifestowaæ w ¶rodowisku przyrodniczym - tak¿e na samej powierzchni zjawisk. I rzeczywi¶cie tak jest. Geometryczne kszta³ty znajdujemy w ¶wiecie przyrody o¿ywionej i nieo¿ywionej. Zilustrujmy to fragmentem s³ynnej ksi±¿ki Dana Browna „Kod Leonarda da Vinci” po¶wiêconym liczbie FI (gr. Φ)

"(...) Pomimo pozornych mistycznych pocz±tków matematycznych liczby Fi, wyja¶nia³ Langdon, prawdziwie zaskakuj±cym aspektem Fi jest jej rola jako fundamentalnej jednostki, któr± pos³uguje siê natura. Ro¶liny, zwierzêta, nawet ludzie – ich podstawowe wymiary z zadziwiaj±c± dok³adno¶ci± wyra¿a³y siê stosunkiem Fi do jedno¶ci.
- Wszechobecno¶æ Fi w przyrodzie – mówi³ Langdon, gasz±c ¶wiat³a – z pewno¶ci± i bezsprzecznie wychodzi poza ramy przypadku. Staro¿ytni przypuszczali, ¿e liczba musia³a byæ zamierzona przez samego Stwórcê. Pierwsi naukowcy g³osili, ¿e jest to boska proporcja.
-Chwileczkê – powiedzia³a m³oda kobieta w pierwszym rzêdzie. – Studiowa³am biologiê i nigdy nie widzia³am w przyrodzie tej boskiej proporcji.
- Nie? – u¶miechn±³ siê Langdon. – Bada³a pani kiedy¶ zwi±zki miêdzy pszczo³ami p³ci ¿eñskiej i mêskiej w spo³eczno¶ci ula?
- Oczywi¶cie. Pszczó³ p³ci ¿eñskiej jest zawsze wiêcej ni¿ pszczó³ p³ci mêskiej.
- A czy wie pani, ¿e je¿eli podzielimy liczbê pszczó³ p³ci ¿eñskiej przez liczbê pszczó³ p³ci mêskiej jakiegokolwiek ula na ¶wiecie, zawsze otrzymamy ten sam wynik?
- Naprawdê?
- Tak jest. Otrzymamy Fi.
Dziewczyna nie mog³a w to uwierzyæ.
- Niemo¿liwe!
- A w³a¶nie, ¿e tak! – odpar³, u¶miechaj±c siê Langdon. Wsun±³ w projektor slajd z fotografi± u³o¿onej w spiralê muszli morskiej. – Poznaje j± pani?
- To nautilus – powiedzia³a studentka biologii. G³owonóg. Miêczak, który pompuje gaz do swojej podzielonej na komory muszli, ¿eby utrzymywaæ siê w odpowiedniej pozycji w wodzie.
- S³usznie. Proszê zgadn±æ, jaki jest stosunek ¶rednicy jednej spirali do drugiej.
Dziewczyna niepewnie przygl±da³a siê koncentrycznym ³ukom spirali nautilus. Langdon skin±³ g³ow±.
- Tak fi. Boska proporcja. Jeden, przecinek, sze¶æ, jeden, osiem do jednego.
Dziewczyna by³a zdumiona.


NAUTILUS

Langdon przeszed³ do nastêpnego slajdu. – zbli¿enia g³ówki kwiatu s³onecznika z nasionami.
- Nasiona rosn± w dwóch przeciwnych sobie spiralach. Czy kto¶ potrafi powiedzieæ, jaki jest stosunek ¶rednic obrotu kolejnych spirali?
- Fi? – spytali wszyscy chórem.
- Strza³ w dziesi±tkê. – Langdon szybko zmienia³ slajdy. – Spiralnie uk³adaj±ce siê p³atki szyszki sosny, uk³ad li¶ci na ³odygach ro¶lin, segmentacja owadów – wszystko to wykazywa³o zadziwiaj±ce pos³uszeñstwo boskiej proporcji.
- To nie do wiary! – powiedzia³ kto¶ g³o¶no.
- Tak – zauwa¿y³ kto¶ inny – ale co to ma wspólnego ze sztuk±?
- W³a¶nie! Dobre pytanie. – Langdon wy¶wietli³ kolejny slajd. Blado¿ó³ty pergamin z rysunkiem s³ynnej nagiej postaci mêskiej piórka Leonardo da Vinci. – Cz³owiek witruwiañski, nazwany tak na cze¶æ Marka Witruwiusza, genialnego rzymskiego architekta, który s³awi³ bosk± proporcjê w swoim traktacie O architekturze.
Nikt nie rozumia³ boskiej struktury ludzkiego cia³a lepiej ni¿ Leonardo da Vinci. Ekshumowa³ nawet zw³oki, ¿eby mierzyæ dok³adne proporcje budowy kostnej cz³owieka. On pierwszy wykaza³, ¿e ludzkie cia³o jest dos³ownie zbudowane z elementów, których proporcje wymiarów zawsze równaj± siê Fi.

Cz³owiek witruwiañski

Czy (w my¶l zasady fraktalno¶ci) poznanie zasad budowy i dzia³ania w jednej skali daje nam klucz
do poznania budowy i dzia³ania ca³ego wszech¶wiata?

¬ród³o: http://pl.wikipedia.org/wiki/Cz%C5%82owiek_witruwia%C5%84ski

Studenci patrzyli na niego z pow±tpiewaniem.
- Nie wierzycie mi? – zapyta³ wyzywaj±co Langdon. – Wszyscy. Ch³opaki. I dziewczyny te¿. Spróbujcie zmierzyæ odleg³o¶æ od czubka g³owy do pod³ogi. Potem podzielcie j± przez odleg³o¶æ od pêpka do pod³ogi. Zgadnijcie, co wam wyjdzie.
- Chyba nie fi?! – powiedzia³ jeden z futbolistów z niedowierzaniem.
- Tak, w³a¶nie fi. Jeszcze jeden przyk³ad? Zmierzcie odleg³o¶æ miêdzy ramieniem a czubkiem palców, a potem podzielcie przez odleg³o¶æ miêdzy ³okciem a czubkiem palców. Znowu fi. Daæ wam jeszcze jeden przyk³ad? Od biodra do pod³ogi podzielone przez odleg³o¶æ od kolana do pod³ogi. Jeszcze raz fi. Stawy d³oni. Palce u nóg. Odleg³o¶æ miêdzy krêgami. Fi, fi, fi. Przyjaciele, ka¿dy z was jest ¿ywym ho³dem z³o¿onym boskiej proporcji.
- Przyjaciele, jak widzicie, ten chaos w otaczaj±cym nas ¶wiecie ma swój wewnêtrzny porz±dek. Kiedy staro¿ytni odkryli fi, byli pewni, ¿e natknêli siê na element budulcowy, którym pos³ugiwa³ siê sam Bóg, konstruuj±c ¶wiat. I w³a¶nie dlatego czcili Matkê Naturê.

Przez nastêpne pó³ godziny Langdon pokazywa³ studentom slajdy dzie³ Micha³a Anio³a, Albrechta Dürera, Leonarda da Vinci i wielu innych, wykazuj±c zamierzon± i rygorystyczn± wierno¶æ wszystkich tych artystów pêdzla i piórka z³otej proporcji w planach kompozycyjnych. Langdon odkrywa³ przed nimi fi w wymiarach architektury rzymskiego Panteonu, egipskich piramid, a nawet w budynku ONZ w Nowym Jorku. Okaza³o siê, ¿e fi jest obecne w strukturach sonat mozartowskich, Pi±tej Symfonii Beethovena, jak równie¿ w kompozycjach Bartoka, Debussy’ego i Schuberta. Na liczbie fi, mówi³ dalej Langdon, opiera³ siê nawet Stradivadius, aby obliczyæ dok³adne miejsce i po³o¿enie otworów rezonansowych w pudle swoich s³ynnych skrzypiec.

- Na koniec – powiedzia³ Langdon, podchodz±c do tablicy – powrócimy jeszcze na chwilê do symboli. – Nakre¶li³ piêæ po³±czonych ze sob± linii, które utworzy³y piêcioramienn± gwiazdê. – Jest to symbol jednego z najbardziej imponuj±cych obrazów … Zwany jest formalnie pentagramem, a staro¿ytni nazywali go pentaculum – jest to symbol przez wiele kultur uwa¿any za magiczny i boski. Czy kto¶ móg³by powiedzieæ, dlaczego?
Stettner podniós³ rêkê
- Poniewa¿ w pentagramie linie dziel± siê na czê¶ci, które s± zgodne z bosk± proporcj±…."

Wszystkie ramiona pentagramu przecinaj± siê wed³ug Z³otej Proporcji, tzw. z³otego ciêcia.
[/URL]

Gdy przekroimy w poprzek jab³ko, uka¿e nam siê... pentagram.



« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 12:34:57 wys³ane przez Leszek » Zapisane

mi³o¶æ rado¶æ piêkno
Leszek
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 1391



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #2 : Maj 01, 2010, 12:16:04 »

W przyrodzie oprócz kszta³tów piêciok±tnych (bezpo¶rednio zwi±zanych z liczb± Fi) wystêpuj± tak¿e kszta³ty sze¶ciok±tne.

Geometria piêciok±tna w przyrodzie.


Spirala Fibonacciego jest zasad± wzrostu i wyznacza kszta³t wielu ro¶lin. Chodzi tu o  zasadê rozga³êziania siê ro¶lin zwan±  PHYLLOTAXIS (Filotaksja). Wyznacza ona spiralny uk³ad ga³êzi (li¶ci) wokó³ pnia. "Gdyby ponumerowaæ ga³êzie zgodnie z wysoko¶ci± na jakiej wyros³y wówczas oka¿e siê, ¿e liczba ga³êzi s±siaduj±cych pionowo jest liczb± Fibonacciego, a ponadto liczba ga³êzi pomiêdzy ga³êziami s±siaduj±cymi pionowo równie¿ jest liczb± Fibonacciego. Je¶li spojrzymy w dó³ na ro¶linê wówczas zauwa¿ymy, ¿e li¶cie wzajemnie siê nie zas³aniaj±, co umo¿liwia maksymalne wykorzystanie energii s³oñca oraz zebranie najwiêkszej ilo¶ci deszczu, który sp³ywa po li¶ciach do pnia i korzenia."
http://matma4u.pl/fibonacci-i-zloty-podzial-t1933.html#entry5799
http://maven.smith.edu/~phyllo/

Filmik: Phi i Ci±g Fibonacciego w Naturze (Phyllotaxis)
<a href="http://www.youtube.com/v/PTNKoX_pWAk&amp;hl=pl&amp;fs=1" target="_blank">http://www.youtube.com/v/PTNKoX_pWAk&amp;hl=pl&amp;fs=1</a>
http://www.youtube.com/watch?v=PTNKoX_pWAk



Napis na obrazku: "Ro¶lina jest widzialn± czê¶ci± spiralnego pola energii".
http://www.biolog.pl/encyclopedia-387.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Phyllotaxis

Ilo¶æ prawo- i lewoskrêtnych spiral odpowiada liczbom ci±gu Fibonacciego

                                             1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144, itd...



Stokrotka

Szyszka

Kalafior


Muszla, której kszta³t uk³ada siê zgodnie z przebiegiem tzw. Spirali Fibonacciego


Nautilus i rentgen muszli nautilusa


Piêciok±tna ryba (star fish)

http://www.google.pl/search?q=star+fish&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a
Piêciok±tny kwiat


Piêciok±tny "rdzeñ" .... jab³ka


Piêciok±tna ró¿a... a po prawej stronie z³ote spirale (oparte na Phi) naniesione na piêciok±t foremny




Kilka przyk³adów geometrii sze¶ciok±tnej.

Kryszta³y

Galeria kryszta³ów odpowiadaj±cych niektórym bry³om:
http://mineral.galleries.com/minerals/symmetry/symmetry.htm


P³atki ¶niegu:


P³atki ¶niegu spod mikroskopu elektronowego:



¬ród³o: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kryszta%C5%82_lodu

Wiêcej o krystalizacji wody tutaj: http://www.swietageometria.darmowefora.pl/index.php?topic=27.msg120#new


Rysowanie  (fraktalnego) p³atka ¶niegowego Kocha.




http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzywa_Kocha

M. C. Ghyka - "Z³ota liczba":
  "Dlaczego w ¶wiecie organizmów ¿ywych figur± geometryczn± najczê¶ciej spotykan± jest piêciok±t, w nieo¿ywionym za¶ - sze¶ciok±t? Dlaczego nie tylko dzie³a kunsztu ludzkiego, ale i twory przyrody wykazuj± w swej budowie okre¶lone proporcje liczbowe? Czy to przypadek, ¿e te proporcje wyra¿aj± siê bardzo czêsto "z³ot± liczb±" 1,618 i ¿e napotykamy je zarówno w ciele ludzkim, jak i w egipskich piramidach? "
http://www.universitas.com.pl/ksiazka/Zlota_liczba_1481.html
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 13:32:09 wys³ane przez Leszek » Zapisane

mi³o¶æ rado¶æ piêkno
Szewc
Aktywny u¿ytkownik
***
Wiadomo¶ci: 113


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #3 : Maj 01, 2010, 12:18:18 »

Czyli cz³owiek te¿ zbudowany jest wed³óg zasad z³otej proporcji?
Zapisane

"Nie wymy¶laj nowych czynników je¿eli nie istnieje taka potrzeba, a je¿eli ju¿, to udowodnij najpierw ich istnienie" - Arystoteles
Lily
Nowy u¿ytkownik
*
P³eæ: Kobieta
Wiadomo¶ci: 6


In lak’ech, a lak’en

9711319
Zobacz profil Email
« Odpowiedz #4 : Maj 01, 2010, 12:43:06 »

Czyli cz³owiek te¿ zbudowany jest wed³óg zasad z³otej proporcji?

Jak najbardziej  Chichot

Cz³owiek witruwiañski

Rysunek o³ówkiem i piórkiem na papierze, przedstawiaj±cy nagiego mê¿czyznê, którego cia³o z roz³o¿onymi rêkami i nogami wpisane jest w kwadrat i okr±g, to prawdopodobnie najs³ynniejszy obrazek ¶wiata. Sporz±dzony zosta³ przez Leonarda da Vinci oko³o roku 1490. Mimo jego popularno¶ci, niewiele ludzi wie, jak rysunek siê nazywa i jakie sekrety skrywa.

Zgodnie z tradycj± pitagorejsk±, okr±g symbolizujê sferê duchow±, kwadrat – materialn± egzystencjê. Ludzkie cia³o reprezentuje doskona³e po³±czenie materii i ducha, co znajduje swoje odzwierciedlenie w jego proporcjach. Idealne wpisanie ludzkiego cia³a w obie ¶wiête figury geometryczne ¶wiadczy o dualizmie cz³owieka, jego podwójnej naturze.   

Leonardo w geometryczny sposób przypomnia³ o boskiej naturze duszy ludzkiej.

Staro¿ytny rzymski architekt Markus Vitruvius uwa¿a³, ¿e budowniczowie zawsze powinni u¿ywaæ dok³adnych podzia³ów podczas konstruowania ¶wi±tyñ. Jak sam twierdzi³ „bez symetrii i proporcji ¿adna ¶wi±tynia nie bêdzie mia³a regularnego planu”.Witruwiusz napisa³ traktat „O architekturze ksi±g dziesiêcioro”. Opisuje on tam proporcje ludzkiego cia³a, które rekomenduje architektom jako harmonijne i doskona³e. Zauwa¿y³ on, ¿e wszyscy ludzie zbudowani s± wed³ug precyzyjnych podzia³ów i proporcji. I tak twarz stanowi 1/10 ca³kowitego wzrostu, a stopa 1/6. D³ugo¶æ stopy jest równie¿ równa odleg³o¶ci miêdzy nadgarstkiem a ³okciem. Wzrost równy jest szeroko¶ci roz³o¿onych ramion. Jeszcze ciekawsza jest wszechobecno¶æ tak zwanego z³otego podzia³u. Jest to proporcja odcinka A do B równa proporcji B do A+B. Mo¿na go znale¼æ miêdzy d³ugo¶ci± ramienia do koñców palców a d³ugo¶ci± d³oni i przedramienia (³okieæ znajduje siê w miejscu z³otego podzia³u), miêdzy d³ugo¶ci± d³oni a d³ugo¶ci± palców, palce tak¿e s± podzielone na segmenty zgodnie z t± zasad±. Szczególnie istotnym przyk³adem z³otej proporcji w ludzkim ciele jest stosunek odleg³o¶ci od czubka g³owy do pêpka i od pêpka do stóp, który jest równy ilorazowi odcinka od stóp do pêpka do ca³kowitego wzrostu.

Je¶li podzieliæ kwadrat, w który wpisany jest cz³owiek na pó³, linia ta przebiegnie na wysoko¶ci pachwin. Oznaczaæ to mo¿e, ¿e seksualno¶æ le¿y w centrum naszej ziemskiej, materialnej czê¶ci. ¦rodek ko³a, czyli sfery duchowej, wypada na wysoko¶ci pêpka, w miejscu z³otego podzia³u.

A tu moja piêciok±tna niezapominajka 

« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 12:46:36 wys³ane przez Lily » Zapisane

Infinite love is the only truth, everything else is illusion...
Echnaton
Aktywny u¿ytkownik
***
P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 241



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #5 : Maj 01, 2010, 12:45:59 »

@Szewc

http://www.swietageometria.darmowefora.pl/index.php?topic=15.msg108#msg108

Piêkny pentagram Lily
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 12:55:43 wys³ane przez Leszek » Zapisane

Wolno¶æ daje kolosaln± energiê, intensywno¶æ i ¿ywotno¶æ. Tracicie j± zupe³nie, uznaj±c autorytety profesorów, czy duchowych przywódców. Uczuciowo jeste¶cie sentymentalni, ogromnie przywi±zani do jakiego¶ boga, czy jakiejs osoby. Nie daje to energii poniewa¿ kryje w sobie lêk. - Jiddu Krishnamurti
Micha³-Anio³
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 669


Nauka jest tworem mistycznym i irracjonalnym


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : Maj 01, 2010, 12:48:21 »







« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 12:59:33 wys³ane przez Micha³-Anio³ » Zapisane

Wierzê w sens eksploracji i poznawania ¿ycia, kolekcjonowania wra¿eñ, wiedzy i do¶wiadczeñ. Tylko otwarty i swobodny umys³ jest w stanie odnowiæ ¶wiat
Leszek
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 1391



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #7 : Maj 01, 2010, 12:49:39 »

Czyli cz³owiek te¿ zbudowany jest wed³óg zasad z³otej proporcji?

Szewc... poczytaj sobie to forum trochê, potem weryfikuj samodzielnie tezy i twierdzenia, a potem zadawaj pytania. Lenistwo Ciê ogarnê³o?
Wszystko masz jak na d³oni...
1.
Geometria ludzkiego DNA.
http://www.swietageometria.darmowefora.pl/index.php?topic=15.msg124#msg124
i dyskutuj TAM, albo w nowym temacie cz³owieku, bo to jest jednak nieco inny temat.
2.
Z³ota liczba, z³ote ciêcie, z³oty podzia³.
http://www.swietageometria.darmowefora.pl/index.php?topic=15.msg108#msg108
3.
http://www.swietageometria.darmowefora.pl/index.php?topic=827.msg5222#msg5222

P.S
O cz³owieku proponowa³bym, oddzielny w±tek. Jednak wyró¿nia siê nieco z przyrody w jej potocznym rozumieniu.

MAM PRO¦BÊ - JAK ZAMIESZCZACIE OBRAZEK Z TEGO FORUM TO DAWAJCIE LINKI DO POSTA, Z KTÓREGO OBRAZEK POCHODZI, BO NAJCZʦCIEJ JEST ON TAM OPISANY W JAKI¦ SPOSÓB.
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 12:57:13 wys³ane przez Leszek » Zapisane

mi³o¶æ rado¶æ piêkno
Ada¶
Nowy u¿ytkownik
*
P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 43

2680916
Zobacz profil Email
« Odpowiedz #8 : Maj 01, 2010, 12:59:21 »

Szyszka i zaznaczone dwie spirale, które siê przecinaj± w X.
Zapisane
Micha³-Anio³
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 669


Nauka jest tworem mistycznym i irracjonalnym


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : Maj 01, 2010, 13:12:25 »








Nanocarbontubes Flower of Life, the Golden Curvature at Nanosizes.
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2010, 13:47:25 wys³ane przez Micha³-Anio³ » Zapisane

Wierzê w sens eksploracji i poznawania ¿ycia, kolekcjonowania wra¿eñ, wiedzy i do¶wiadczeñ. Tylko otwarty i swobodny umys³ jest w stanie odnowiæ ¶wiat
Strony: 1 2 3 4 »   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
BlueSkies design by Bloc | XHTML | CSS

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

classicdayz wyscigi-smierci apelkaoubkonrad692 julandia rekogrupastettin