na podstawie: http://vigilantcitizen.com/?p=3486WITAMY W IMAGINARIUM DOKTORA PARNASUSA !“The Imaginarium of Doctor Parnassus” i Ofiarowanie Heatha Ledgera
Apr 5th, 2010 | By Vigilant | Category: Vigilant ReportsOstatni film Heatha Ledgera osza³amia umys³. Od swej enigmatycznej historii owianej tajemnic± otaczaj±c± jego produkcjê. “The Imaginarium of Doctor Parnassus” zas³uguje na dog³êbne zbadanie. Interpretacja jego bogatej symboliki ujawnia widzowi bezczasowe prawdy ezoteryczne jak równie¿ zakodowane odniesienia do dzisiejszej okultystycznej kryptokracji. Ten artyku³ spojrzy na mistyczne znaczenie “The Imaginarium of Doctor Parnassus” i ofiarn± naturê ¶mierci Heatha Ledgera.
Wygl±da na to, ¿e ostatnie filmy aktorów którzy zmarli przedwcze¶nie s± czêsto pe³ne symboliki. Jednokrotne obejrzenie trailera dla "The Imaginarium of Doctor Parnassus" by³o wystarczaj±ce by przekonaæ mnie co do g³êbokich ezoterycznych podtekstów tego filmu. Produkcje Terry'ego Gilliam’sa czêsto maj± do czynienia z okultystycznymi motywami ale ten zdaje siê byæ niezwykle bogaty. Dlatego wygl±da³em ku recenzjom filmu i potencjalnym dyskusjom które móg³ wznieciæ. Jednak¿e nie znalaz³em niczego oprócz superlatyw i krytyk mówi±cych o "fantastycznej przygodzie" lub czym¶ w tym rodzaju. Tak wiêc obejrza³em film by oceniæ czy ¼le zinterpretowa³em trailer i po pierwszej pó³torej minucie moje w±tpliwo¶ci wyparowa³y. Film rozpoczyna siê z cz³owiekiem (Antonem) przebranym za Merkurego (“Hermesa” Greków i “Thotha” Egipcjan przedstawiaj±cego Dra. Parnassusa który przebrany za mnicha trzyma kwiat lotosu, symbol Wschodniego mistycyzmu. To do¶æ ezoteryczne. Najpierw przyjrzymy siê ukrytemu znaczeniu filmu i pod±¿ymy za filmami odnosz±cymi siê do ¶mierci Heatha Ledgera.
Ezoteryczne znaczenie historii.G³ówne za³o¿enie "The Imaginarium of Doctor Parnassus" skrywa znaczenie dla tych którzy w s³owach Antona graj±cego Merkurego maj± "oczy do ogl±dania i uszy do s³uchania". Poni¿ej szybkie podsumowanie tego filmu.
“The Imaginarium of Doctor Parnassus" jest fantastyczn± bajk± z mora³em umiejscowiona we wspó³czesnych realiach. Opowiada ona historiê Dra. Parnassusa i jego nadzwyczajnego ‘Imaginarium’, obwo¼nego show gdzie cz³onkowie publiczno¶ci otrzymuj± nieodpart± okazjê by wybraæ pomiêdzy ¶wiat³em i rado¶ci± lub ciemno¶ci± i groz±. Pob³ogos³awiony nadzwyczajnym darem prowadzenia wyobra¿eñ innych ludzi Dr. Parnassus jest przeklêty mrocznym sekretem. Dawno temu za³o¿y³ siê z diab³em Mr. Nickiem dziêki czemu wygra³ nie¶miertelno¶æ. Wiele wieków pó¼niej gdy spotka³ swoj± jedyn± prawdziw± mi³o¶æ Dr. Parnassus uczyni³ kolejny zak³ad z diab³em wymieniaj±c swoj± nie¶miertelno¶æ za m³odo¶æ pod warunkiem, ¿e gdy pierworodne dziecko osi±gnie 16 urodziny on lub ona stanie siê w³asno¶ci± Mr. Nicka.
Valentina zbli¿a siê obecnie do tego 'milowego wieku' i Dr. Parnassus jest zdesperowany by uchroniæ j± przed nadci±gaj±cym przeznaczeniem. Mr. Nick zjawia siê by odebraæ swoje ale, jak zawsze sk³onny do zak³adów renegocjuje stawkê. Teraz Valentinê zwyciê¿y ten kto pierwszy uwiedzie piêæ dusz. Wci±gaj±c w to w czasie swojej podró¿y seriê dzikich, komicznych i barwnych postaci Dr. Parnassus obiecuje rêkê swojej córki temu który pomo¿e mu wygraæ. W tym porywaj±cym, wybuchowym i cudownie wyobra¿onym wy¶cigu z czasem Dr. Parnassus musi walczyæ by ocaliæ swoj± córkê w nieskoñczonym krajobrazie surrealistycznych przeszkód i raz na zawsze naprawiæ b³êdy swej przesz³o¶ci.” - IMDB
Historia obraca siê wokó³ klasycznego faustowskiego motywu w którym Dr. Parnassus czyni w ci±gu swego ¿ycia ró¿norodne zak³ady z Diab³em (granym przez Toma Waitsa). Patrz±c g³êbiej w symbolikê historii, Dr. Parnassus i jego wêdrowne show s± metafor± nauk ezoterycznych g³oszonych przez wieki poprzez szko³y tajemnic. Jest on ludzka manifestacj± "¶cie¿ki ku o¶wieceniu" buddyjskiego "wewnêtrznego Chrystusa" Gnostyków. Zapraszaj±c ludzi do magicznego lustra przenosi ich na plan duchowy gdzie mog± wybraæ pomiêdzy duchowym wype³nieniem i o¶wieceniem (reprezentowanym w zale¿no¶ci od osoby przez piramidê lub drabinê) lub ignorancj± i materializmem (reprezentowanym przez pub lub obskurny motel). Dr. Parnassus mówi “¿e, g³osi opowie¶æ by podtrzymaæ wszech¶wiat,” co jest poetyckim sposobem na powiedzenie, ¿e jest narzêdziem dla sekretnych nauk prowadz±cych do iluminacji. Udostêpnia ¶cie¿kê która pozwala na wspólnotê pomiêdzy ludzko¶ci± i bosko¶ci±. Ca³a symbolika otaczaj±ca teatr Parnassusa jest inspirowana przez ezoteryczne nauki staro¿ytnych Egipcjan, Greków, Buddystów i innych szkó³ ezoterycznych. Scena zawiera wiele interesuj±cych okultystycznych symboli.
Od Janusa, rzymskiego boga o dwóch twarzach do masoñskich bli¼niaczych filarów i Wszystkowidz±cego Oka scena Dra. Parnassusa ujawnia duchowa naturê jego teatru.Imiê Parnassusa równie¿ odnosi siê do okultystycznej inicjacji. Jego imiê wywodzi siê od Góry Parnasu, ¶wiêtej góry Dionizosa greckiego boga rytów religii misteriów (znanego równie¿ jako rzymski Bachus). Góra Parnasu zawiera³a równie¿ s³ynn± Wyroczniê Delfick±, mistyczne miejsce gdzie ludzie mogli uzyskaæ duchowe objawienia
Paktuj±c z Diab³em. Jak wspomnia³em wcze¶niej historia nie¶miertelnego Dra. Parnassusa jest analogiczna z ewolucj± Misteriów w historii. Ta historia nie zawsze by³a idealna i wiele wp³ywów zmieni³o jej kurs. W filmie mamy ci±g³± wymianê pomiêdzy Drem. Parnassusem i Diab³em i ostatecznie staje siê jasne, ze potrzebuj± siebie nawzajem by istnieæ i pozostaæ znacz±cymi. Poprzez ich przepychanki odnawiaj± staro¿ytne zasady dualizmu, nieustanne zmagania przeciwnych dobra i z³a, ¶wiat³a i ciemno¶ci. Ta koncepcja jest wizualnie przedstawiana przez masoñski czarno bia³y wzór szachownicy. Podczas t³umaczeni swojej córce jego interesów z Diab³em Dr. Parnassus t³umaczy w zakodowanych okre¶leniach naturê swojej esencji. Mo¿e on zostaæ znaleziony w duszy buddyjskiego mnicha, w Jezusie Chrystusie a nawet w Wolnej Masonerii. Opisuje swój pierwszy zak³ad z Diab³em jako zawody by zobaczyæ kto pierwszy mo¿e przyci±gn±æ 12 uczniów. Dr. Parnassus pokazuje swojej córce ksiêgê zawieraj±c± symboliczne obrazy.
Diabe³ jest tam ukazany w otoczeniu duchownych. Parnassus mówi, ¿e u¿ywa on “przymusów niebezpieczeñstwa, strachu i bajkowego b³ogos³awieñstwa ignorancji” by przyci±gn±æ uczniów. Parnassus naucza “potêgi wyobra¼ni by transformowaæ i o¶wieciæ nasze ¿ycia”. Jest tutaj wyobra¿ony jako Jezus Chrystus z otwartym trzecim okiem unosz±cy siê pod Okiem Wielkiego Architekta. Zauwa¿cie, ¿e symbol po lewej jest bardzo podobny do masoñskiej kielni i cyrkla.Parnassus wygra³ pierwszy zak³ad lecz zosta³ oszukany: Diabe³ pozwoli³ mu wygraæ. Diabe³ wiedzia³, ¿e z czasem "nikt nie bêdzie chcia³ s³uchaæ historii Parnassusa. Innymi s³owy Diabe³ wiedzia³, ¿e ¶wiat powróci do ignorancji odnajduj±c siê ostatecznie w stanie duchowym w którym my dzisiaj jeste¶my. Show Parnassusa (metafora dla ¶cie¿ki ku iluminacji) jest teraz dziwn± nowink±, przydro¿n± ciekawostk± która jest ignorowana przez codziennych przechodniów którzy s± zbyt zajêci by zawracaæ sobie g³owê jej naukami.
I wtedy nadchodzi Tony.
Tony (K³amca) Liar. Znaleziony przez wêdrown± trupê Parnassusa, Tony Liar (imiê oparte na premierze Brytanii Tonym Blairze) który móg³ lub nie zostaæ wys³any przez Diab³a. Pomimo jego tajemniczej przesz³o¶ci Tony w³±cza siê do show i szybko u¿ywa swojego czaru jednak w nieszczery sposób by przyci±gn±æ ludzi do show. Skupia sie jednak na generowaniu wiêkszej ilo¶ci pieniêdzy i nie jest zainteresowany ich duchowym zbawieniem. W koñcu przekonuje Parnassusa by zmieni³ styl przedstawienia by je bardziej uwspó³cze¶niæ i by zmieniæ publiczno¶æ, by uczyniæ j±... bogatsz±.
By to zilustrowaæ, Tony pokazuje Parnassusowi zdjêcie dziewczyny w magazynie robi±cej przed oczami znak "OK", interesuj±ce…
Tony powiedzia³ Parnassusowi by nie ukrywaæ jego
"kontroli umys³u", by byæ jawnym i osi±gn±æ w³a¶ciw± publiczno¶æ. Oto rezultat:
Trójwymiarowa masoñska szachownica prowadzi do "Magicznego lustra", bramy do planu duchowego. Czy masoneria "przepakowa³a" staro¿ytne Misteria tak by by³y atrakcyjniejsze dla klas wy¿szych?
Nowa scena jest ustawiona
w eleganckim centrum handlowym.
Zmianie ulega te¿ filozofia: zamiast pro¶by o donacje jest pud³o wype³nione pieniêdzmi mówi±ce "Proszê Bierzcie Hojnie". Czysto marketingowa rozrywka i ci którzy do¶wiadczyli "drugiej strony lustra" wracaj± ca³kowicie spe³nieni zostawiaj±c za sob± pieni±dze, futra i bi¿uterie.
Tony sam w koñcu do¶wiadcza rado¶ci planu duchowego i wspina siê po drabinie o¶wiecenia.
Tony'ego gra tutaj Jude Law, jeden z trzech aktorów którzy zast±pili Heatha Ledgera po jego przedwczesnej ¶mierci.Jego wspinaczkê zastêpuje jednak jego k³opotliwa przesz³o¶æ (rosyjska mafia) która go dogania i drabina pêka. Duchowego o¶wiecenia nie mo¿e osi±gn±æ ka¿dy. Posmakowa³ jednak¿e uczucia "bycia jak Bóg" .
Ofiara Heatha Ledgera.Podczas gdy „The Imaginarium of Doctor Parnassus” oznajmia inspiruj±ca duchowo teoriê, istnieje raczej ponura strona tego filmu która siê odnosi do ¶mierci Heatha Ledgera. Koncepcja dualizmu jest obecna w samym filmie gdzie opowie¶ci o iluminacji s± wymieszane z odniesieniami do czarnej magii i ofiarnej ¶mierci. Dobro i z³o znów siê zmaga. Liczne odniesienia do ¶mierci w filmie mo¿na zinterpretowaæ jako ho³d dla Heatha Ledgera ale jak o¶wiadczy³ Terry Gilliam nic ze scenariusza nie zosta³o przepisane po tej tragedii. Tutaj fragment wywiadu z re¿yserem dla Last Broadcast:
- "Film jest teraz strasznie znacz±cy z powodu ¶mierci Heatha.
- Tak, jest…
- I s± w tym filmie odniesienia do ¶mierci które zdaj± siê byæ strasznie znacz±ce w obliczu tego co sie wydarzy³o. Czy zauwa¿yli¶cie co¶ z tego po jego ¶mierci?
Odniesienia do ¶mierci by³y we wszystkich oryginalnych scenariuszach czego ludzie nie rozumiej±. Wszyscy my¶l±, ¿e napisa³ to rzeczy po smierci Heatha i n ie, nie zmienili¶my ani s³owa. I dla mnie to jest w nim takie straszne i upiorne - dlaczego by³ taki przewiduj±cy? Wszystko zdaje siê byæ o ¶mierci, jest jej tak wiele."
Nie tylko jest tam wiele odniesieñ do ¶mierci, jest tam wiele odniesieñ do ofiarnej ¶mierci. Znaj±c dziwne okoliczno¶ci w których Ledger straci³ swoje ¿ycie czy jego ¶mieræ mog³a byæ wynikiem rytualnej ofiary. Czy s± w tym filmie kody odnosz±ce siê do tego? Mo¿e brzmieæ to nieprawdopodobnie dla przeciêtnej osoby ale dla wtajemniczonego, praktykuj±cego okultysty przemys³u rozrywkowego jest to zdecydowana mo¿liwo¶æ. Przedstawione tu obserwacje mog± byæ zbiegiem okoliczno¶ci lub mog³y tam zostaæ umieszczone celowo. Jedno jest pewne: one tam s±. Pierwsza osob± która zdaje siê byæ tym wstrz±¶niêta jest sam re¿yser który najwyra¼niej by³ przyjacielem Ledgera. W swoim wywiadzie dla Sun Media Gilliam o¶wiadcza:
“S± si³y które pracowa³y przy tym filmie, nie wci±gajcie mnie w mistyczny nastrój... ale sam film by³ zrobiony i wspó³ re¿yserowany przez Heatha Ledgera! ”Dlaczego twierdzisz, ¿e inne si³y pracowa³y przy stworzeniu tego filmu?
Wisielec.Tu¿ przed tym jak wêdrowna trupa wyci±ga Tony'ego wisz±cego pod mostem Dr Parnassus wyci±ga kartê Tarota z Wisielcem. Przewiduje ona to co ma siê wydarzyæ ,ale okultystyczne znaczenie tej karty jest nawet bardziej znacz±ce:
“Ezoterycznie wisielec jest ludzkim duchem zwieszonym z nieba za pojedyncz± nitkê. M±dro¶æ, nie ¶mieræ jest nagrod± za tê dobrowolna ofiarê podczas której ludzka dusza zawieszona ponad ¶wiatem iluzji i medytuj±ca nad jego nierzeczywisto¶ci± jest nagradzana poprzez osi±gniêcie samorealizacji.”
- Manly P. Hall, Sekretne Nauki Wieków
Wisielec rzeczywi¶cie odnosi siê do mitu lataj±cego boga który pope³nia ostateczna ofiarê w celu uzyskania nie¶miertelno¶ci.
“S± tam obecne rytualne podobieñstwa koncepcji lub wierzeñ. W staro¿ytnej tradycji wierzono, ¿e poprzez po³±czenie cia³a i krwi Zg³adzonego Boga ludzie staja siê jednym ze swoim bóstwem. W "Ostatniej Wieczerzy" Jezus deklaruje, ¿e chleb i wino by³y jego cia³em i krwi± które oddaje dla zbawienia ludzi. Jak wierzono krew zawiera³a si³ê ¿yciow±. ¦mieræ króla uwalnia³a wewnêtrznego ducha. Poprzez dystrybucjê jego cia³a i krwi niebo i ziemia by³y zjednoczone a jego energia witalna odnawia³a królestwo.
Przejawy Zg³adzonego Boga przybiera³y w ci±gu wieków ró¿norodne aspekty. Jego wizerunki mo¿na zobaczyæ w Zielonym Jacku, Zakapturzonym Cz³owieku, Wisielcu Tarota, Panie Wegetacji, ¯niw i wolnych nieska¿onych aspektów lasu ."
I wtedy Anton i Valentina znajduj± Tony'ego wisz±cego pod mostem Blackfriars Bridge.
Poprzednim filmem Ledgera by³ Mroczny Rycerz w którym gra³ Jokera - G³upca Tarota, czy G³upiec ewoluowa³ w Wisielca?Ta scena jest zainspirowana autentycznym powieszeniem tam w 1982-im Roberto Calvi (okre¶lanego mianem “Bo¿ego bankiera” z powodu swoich relacji z Watykanem. Powieszenie mia³o miejsce dok³adnie pod tym samym mostem. Chocia¿ nigdy tego nie potwierdzono istniej± silne teorie, ¿e ¶mieræ Roberto Calvi by³a symbolicznym i rytualnym morderstwem przeprowadzonym przez czarn± masoñsk± lo¿ê zwan± Propaganda Due, inaczej P2.
Nazwa mostu jest bardzo znacz±ca:
“¦ledztwo pana Calviego wskazuje, ¿e jego ojciec zosta³ uduszony zanim jego cia³o wci±gniêto i zawieszono pod mostem Blackfriars Bridge, prawdopodobnie przez ludzi w ma³ej ³odzi. Wybór mostu równie¿ mo¿e byæ znacz±cy: cz³onkowie P2 odnosz± siê do siebie jako do Czarnych Braci “frati neri” – black friars.”
Czo³o Tony'ego nosi dziwne okultystyczne znaki, jakby do dalszego zaznaczenia u widzów rytualnego znaczenia morderstwa. Phi jest greck± liter± przedstawiaj±c± Z³oty Podzia³, proporcje matematyczn± która jest ekstremalnie wa¿na dla Wolnej Masonerii.[size=110]Dlaczego re¿yserzy z³o¿yli ho³d temu rytualnemu morderstwu?[/size]Umrzeæ m³odo.W wyrazistej scenie gdzie Tony (grany przez Johnny'ego Deppa) prowadzi bogat± kobietê poprzez jej ¶wiat fantazji, pojawiaj± siê trzy ³odzie wioz±ce zdjêcia Rudolpha Valentino, Jamesa Dean i Ksiê¿nej Diany, trzech postaci publicznych które zmar³y przedwcze¶nie.
Tony przekonuje bogat± kobietê by pod±¿y³a swoj± ¶cie¿k± i wziê³a gondole nosz±c± g³owê Anubisa, boga ¦mierci. Kobieta widzi zdjêcia i mówi:
“Wszyscy ci ludzie … nie ¿yj±.”Tony odpowiada:
“Tak … niemniej jednak nie¶miertelni. Nie zestarzej± siê ani nie utyj±. Nie stan± siê chorzy lub u³omni. S± poza strachem poniewa¿ oni s± … na zawsze m³odzi. S± bogami … i ty mo¿esz do nich do³±czyæ.”Wtedy dodaje:
“Twoja ofiara musi byæ czysta.”Wszystko to mówi Johnny Depp, aktor który zast±pi³ Heatha Ledgera po jego przedwczesnej ¶mierci. Mogê powiedzieæ przynajmniej tyle: dziwny zbieg okoliczno¶ci. Ezoteryczne znaczenie tej sceny sugeruje umieranie starego siebie w celu dania narodzin nowemu duchowemu ja. Jednak¿e duchowo ta metamorfoza jest otrzymywana poprzez samo po¶wiêcenie i pracê osobist± a nie poprzez umieranie m³odo. Wszystkie postaci publiczne na ³odziach zmar³y w “tajemniczych” okoliczno¶ciach. Jakie s± tutaj zwi±zki?
W zesz³ym roku napisa³em artyku³, "¦mieræ i Memoria³ Ksiê¿nej Diany: Okultystyczne Znaczenie" w którym badam mo¿liw± ofiarna naturê jej ¶mierci i symbolikê "bogini" otaczaj±ca jej memoria³.
Czy to samo przydarzy³o siê Ledgerowi?
Okulty¶ci wierz±, ze okultystyczny rytua³ ze swej definicji musi mieæ widowniê. Im wiêksza liczba ¶wiadków tym lepiej jako, ¿e daje ona tym którzy wykonuj± rytua³ wiêcej mocy i potencji. Czy ¶mieræ Ledgera by³a megarytua³em?W podsumowaniu:Wiele filmów w karierze Heatha Ledgera obraca siê wokó³ okultystycznych motywów, czy to Zakon, Bracia Grimm lub The Imaginarium of Dr Parnassus. Pomimo pozytywnej lekcji moralnej tego ostatniego filmu wygl±da to niemal tak jakby zosta³ napisany z wcze¶niejsz± wiedz± o jego ¶mierci. Jest zdecydowana aura otaczaj±ca tego aktora i tajemnicze okoliczno¶ci otaczaj±ce jego ¶mierci tylko pog³êbiaj± to uczucie. Terry Gilliam powiedzia³ o ¶mierci Heatha:
“Wszyscy mówi±, ¿e zmar³ m³odo ale my¶lê, ¿e mia³ oko³o 150 lat kiedy zmar³. To nie ¿art. Tam by³a m±dro¶æ. Nie wiedzia³em sk±d to siê wziê³o - nikt z nas nie wiedzia³ - ale wszyscy którzy byli blisko niego mówi± to samo.”
Ludzie bliscy Ledgerowi zaobserwowali w nim dziwn± transformacjê podczas krêcenia Batman: The Dark Knight. Wkrótce przed ¶mierci± pozowa³ dla tego dzie³a sztuki namalowanego przez jego przyjaciela Vincenta Fantauzzo.
Artysta przedstawi³ Heatha otoczonego przez dwa „duchy umys³u” szepcz±ce do jego uszu. Vincent twierdzi, ¿e szepcz±ce duchy reprezentuj± wewnêtrzne my¶li Heatha. Co siê dzieje w jego g³owie? Czy by³ on ofiar± kontroli umys³u czy opêtania? Czy zosta³ z³o¿ony w ofierze przez okultystyczne bractwo? W tej chwili nie mo¿na daæ ¿adnej pozytywnej odpowiedzi. Wszystko co mogê na teraz powiedzieæ to to, ¿e ostatnia kwestia Heath Ledgera w tym filmie i ostatnia jako aktora to:
Nie strzelajcie do pos³añca.T³umaczy³: Redimix davidicke.pl