Choose fontsize:
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
 
Strony: 1   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Sceptycy  (Przeczytany 3862 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Micha³-Anio³
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 669


Nauka jest tworem mistycznym i irracjonalnym


Zobacz profil
« : Czerwiec 15, 2010, 22:42:55 »

SCEPTYCYZM PIRROÑSKI autor: Odoaker Barbarius Germanin
Pierwszy etap sceptycyzmu stworzony przez Pirrona, który nic nie napisa³, a swoj± naukê przekazywa³ s³owem i ¿yciem. Tymon jego uczeñ spisa³ my¶li mistrza, polemizuj±c ze szko³± stoików i epikurejczyków o¶mieszaj±c ich dogmatyzm.

Nauczali jak osi±gn±æ pokój ducha i szczê¶cie.

G³osili, ¿e mo¿na ¿yæ szczê¶liwie nawet bez prawdy i warto¶ci i ze mêdrzec mo¿e byæ szczê¶liwy nawet podczas mêczarni (np.: tortur).

Odrzucali naukê o bycie twierdz±c, i¿ ka¿da rzecz nie bardziej jest, ani¿eli nie jest oraz, ¿e ka¿da rzecz jest i nie jest, a tak¿e, ¿e ka¿da rzecz ani jest ani nie jest. Odmawiali rzeczom w³asnego statutu ontologicznego, w miejsce bytu wprowadzili (wydawanie siê) lub zjawiska.

Nauczali ¿e kto chce byæ szczê¶liwy powinien :

ustaliæ jaka naturê maj± rzeczy
Nauczali ¿e rzeczy s± :
nie do rozró¿nienia (adiaphora)
nie do ustalenia (astathemata) ,
nie do os±dzenia (anepikrita)
dowiedzieæ siê jak siê do rzeczy ustosunkowaæ
W zwi±zku z powy¿szym nale¿y nie mniemaæ (adoxastoi) i mówiæ o ka¿dej poszczególnej rzeczy, ¿e nie wiêcej jest ni¿ nie jest lub, ¿e i jest i nie jest albo ¿e ani jest ani nie jest.
dowiedzieæ siê co zyskuj± ci którzy tak siê ustosunkuj±
Nauczali, ¿e ludzie z takim nastawieniem zyskuj± hart niewyrokowania (aphasia),
a nastêpnie niezm±cony spokój (ataraxia).

SCEPTYCYZM AKADEMICKI
Etap po¶redni sceptycyzmu, rozpoczêty w akademii (szkole platoñskiej) przez Arkezylaosa (druga akademia).

Naucza³, ¿e nic nie mo¿na stwierdziæ pewnego, jedynie mo¿na mniemaæ.
Zaleca³ zawieszenie s±dów.

Swój sceptycyzm wykorzystywa³ g³ównie w polemikach ze stoikami.


Kontynuatorem sceptycyzmu w akademii by³ Karneades (trzecia akademia).

Naucza³ s³owem, nic nie napisa³, poniewa¿ jego sceptycyzm by³ zdecydowanie negatywny i destrukcyjny, a rozwijany by³ dialektycznie i erystycznie.

Metoda Karneadesa sz³a w 2 kierunkach:

zgodnie z metod± Arkezylaosa, próbowa³ sprowadziæ pogl±dy przeciwników do absurdu,
wykorzystywa³ dla udowodnienia swoich racji typowe metody sofistyczne.

Obie stosowa³ g³ównie przeciwko stoikom.
Zaleca³ zawieszenie s±dów.

W zwi±zku z tym, i¿ sceptycyzm akademicki rozwija³ siê w kierunku negatywnym, sta³ siê krótkotrwa³ym zjawiskiem, mimo ¿e wch³on±³ w siebie elementy sofistyczne.

NEOSCEPTYCYZM
Ainezydem

Ponownie przemy¶la³ sceptycyzm Pirrona.
Naucza³ ca³kowitego powstrzymywania siê zarówno od stwierdzania jak i negowania czegokolwiek.

Wyprowadzi³ dziesiêæ tropów (wykaz najwy¿szych kategorii w±tpienia), które prowadz± do zawieszenia s±dów :

trop pierwszy - wyprowadzony z zró¿nicowania zmys³ów w¶ród ró¿nych bytów o¿ywionych, przez co ¶wiadectwa zmys³ów mog± byæ ró¿ne a nawet sprzeczne.,
trop drugi - wyprowadzony z zró¿nicowania w¶ród ludzi w ich postrzeganiach , odczuciach , my¶lach i postawach,
trop trzeci - wyprowadzony z odmienno¶ci ró¿nych zmys³ów u tego samego cz³owieka , poniewa¿ ró¿ne s± w³a¶ciwe im wra¿enia zmys³owe,
trop czwarty - wyprowadzony z odmienno¶ci dyspozycji, sytuacji, stanów ducha poszczególnych ludzi,
trop pi±ty - wyprowadzony z zró¿nicowania i sprzeczno¶ci w pojmowaniu ludzi (tematyki dobra i z³a) warto¶ci moralnych, powstawaniu i budowy ¶wiata, a tak¿e bogów,
trop szósty - wyprowadzony z zasady i¿ nic nie jawi siê nam w sposób czysty lecz zawsze jako zmieszany z czym¶ innym,
trop siódmy - wyprowadzony z przedstawienia rzeczy uzale¿nionego od odleg³o¶ci, odmiennego po³o¿enia i miejsca,
trop ósmy - wyprowadzony z wp³ywów na nasze postrzeganie jakie maj¹ przedstawienia ilo¶ci i stosunki ilo¶ciowe,
trop dziewi±ty - wyprowadzony z porównania miêdzy rzeczami,
trop dziesi±ty - wyprowadzony z ci±g³o¶ci, czêstotliwo¶ci pojawiania siê zjawisk.
Ainezydem poprzez nauczanie zawieszenia s±dów (afazja) twierdzi³, ¿e cz³owiek mo¿e osi±gn±æ niewzruszony spokój - szczê¶cie.
Zapisane

Wierzê w sens eksploracji i poznawania ¿ycia, kolekcjonowania wra¿eñ, wiedzy i do¶wiadczeñ. Tylko otwarty i swobodny umys³ jest w stanie odnowiæ ¶wiat
Strony: 1   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
BlueSkies design by Bloc | XHTML | CSS

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

rekogrupastettin cinemak ganggob yourlifetoday cybersteam